Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. únor 2012

Stopy hvězd na severu i jihu v La Silla

Uznání a copyright: Alexandre Santerne (Laboratoire d'Astrophysique de Marseille / Observatoire de Haute Provence)

Upevněte svoji kameru na stativ a můžete zachytit vznešené stopy hvězd, jak se planeta Země otáčí kolem své osy. Pokud by byl stativ na observatoři ESO La Silla, vysoko v chilské poušti Atacama, tak by vaše stopy hvězd mohly vypadat podobně. Snímek nahoře je ve skutečnosti kompozitem z 250 následných minutových expozic během 4 hodin v noci 24. ledna při pohledu na sever. Severní nebeský pól ve středu obloučků stop hvězd je z této perspektivy na jižní polokouli už pod obzorem. V popředí je vyleštěná 15 metrová anténa švédského/ESO submilimetrového dalekohledu (nyní mimo provoz) a ta zase odráží jižní stopy hvězd. Deformované oblouky těchto hvězd se otáčejí kolem jižního nebeského pólu a v převráceném pohledu paraboly jsou vidět pod jižním obzorem. Vpravo do antény je kopule observatoře s 3,6 m dalekohledem se spektrografem HARPS, který pátrá po planetách.

Štítky: Stopy hvězd, Reflection, La Silla, Harps, Sest

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.