Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2012

Uvnitř Orlí mlhoviny

Uznání: Far-infrared: ESA/Herschel/PACS/SPIRE/Hill, Motte, HOBYS Key Programme Consortium;
X-ray: ESA/XMM-Newton/EPIC/XMM-Newton-SOC/Boulanger

Nyní tak slavný obrázek z Hubblova kosmického dalekohledu z roku 1995 ukazuje pilíře stvoření, světelné roky dlouhé hvězdotvorné sloupy chladného plynu a prachu uvnitř Orlí mlhoviny M16. Tento pozoruhodný kompozitní snímek ve falešných barvách znovu navštívil tuto blízkou hvězdnou porodnici obrazovými daty z družicové Herschelovy kosmické observatoře a z dalekohledu XMM-Newton. Herschelovy daleké infračervené detektory zaznamenaly emisi přímo z oblasti chladného prachu, včetně slavných pilířů a dalších struktur ve středu scény. V dalším extrému elektromagnetického spektra rentgenové vidění dalekohledu XMM-Newton odhaluje hmotné, horké hvězdy hvězdokupy ponořené do mlhoviny. Tyto hmotné hvězdy ukryté před Hubblovým pohledem na optických vlnových délkách mají výrazný efekt, svými energetickými větry a radiací opracovávají a transformují zárodečné plynové a prachové struktury. Hmotné hvězdy mají krátký život a astronomové nalezli důkazy ve snímku mířícím na zbytek supernovy o stáří 6000 let. Pokud by to byla skutečnost, tak by rázová vlna viditelné struktury, včetně slavných pilířů, zničila. Ale jelikož je Orlí mlhovina vzdálená asi 6500 světelných let, tak jejich destrukci nespatříme ještě stovky let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Supernova, Infračervený, Rentgenový, M16, Ngc6611

19. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 4. 5. do 10. 5. 2015. Měsíc je po úplňku. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihozápadě. Končí večerní viditelnost planety Merkur. Saturn je vidět lépe až v druhé polovině noci.

Jupiter se třemi měsíci

... Když Zeus vyrostl, donutil otce vyvrhnout své sourozence a utkal se s ním o moc. Po deset let spolu bojovali. K Diovi se přidali Hádés, Poseidón, Kyklópové, Hekatoncheirové, které osvobodil z Tartaru, dokonce i někteří Titáni v čele s Ókeanem… Tak zvítězil nejvyšší z řeckých

Krátce se vyjasnilo. Nad severozápadním obzorem jasná planeta Venuše.