Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2012

Kometa Garradd a M92

Uznání a copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Souhvězdím Herkules se 3. února pomalu pohybovala kometa Garradd (C2009/P1), asi 0,5 stupně od kulové hvězdokupy M92. Tato vytrvalá kometa zůstává těsně pod viditelností pouhým okem, s centrální komou v jasnosti srovnatelnou s hustou, dobře známou hvězdokupou, zde na nejnovější Messierově momentce. Na bohatém teleskopickém pohledu na ranní obloze v Novém Mexiku je vidět i široký prachový ohon a mnohem užší iontový ohon, který sahá nahoru a mimo pravý okraj. Prachový ohon odtlačovaný slunečnm světlem má tendenci sledovat kometu po její dráze, zatímco iontový ohon odfukovaný slunečním větrem proudí z komety ve směru opačném od Slunce. M92 je více než 25000 světelných let daleko. Kometa Garradd je asi 12,5 světelných minut daleko od Země opisuje oblouk nad rovinou ekliptiky.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Messier, Comet Garradd, C2009/p1, M92

19. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 4. 5. do 10. 5. 2015. Měsíc je po úplňku. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihozápadě. Končí večerní viditelnost planety Merkur. Saturn je vidět lépe až v druhé polovině noci.

Jupiter se třemi měsíci