Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2012

Kometa Garradd a M92

Uznání a copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Souhvězdím Herkules se 3. února pomalu pohybovala kometa Garradd (C2009/P1), asi 0,5 stupně od kulové hvězdokupy M92. Tato vytrvalá kometa zůstává těsně pod viditelností pouhým okem, s centrální komou v jasnosti srovnatelnou s hustou, dobře známou hvězdokupou, zde na nejnovější Messierově momentce. Na bohatém teleskopickém pohledu na ranní obloze v Novém Mexiku je vidět i široký prachový ohon a mnohem užší iontový ohon, který sahá nahoru a mimo pravý okraj. Prachový ohon odtlačovaný slunečnm světlem má tendenci sledovat kometu po její dráze, zatímco iontový ohon odfukovaný slunečním větrem proudí z komety ve směru opačném od Slunce. M92 je více než 25000 světelných let daleko. Kometa Garradd je asi 12,5 světelných minut daleko od Země opisuje oblouk nad rovinou ekliptiky.

Štítky: Messier, Comet Garradd, C2009/p1, M92

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy