Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. únor 2012

Kometa Garradd a M92

Uznání a copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Souhvězdím Herkules se 3. února pomalu pohybovala kometa Garradd (C2009/P1), asi 0,5 stupně od kulové hvězdokupy M92. Tato vytrvalá kometa zůstává těsně pod viditelností pouhým okem, s centrální komou v jasnosti srovnatelnou s hustou, dobře známou hvězdokupou, zde na nejnovější Messierově momentce. Na bohatém teleskopickém pohledu na ranní obloze v Novém Mexiku je vidět i široký prachový ohon a mnohem užší iontový ohon, který sahá nahoru a mimo pravý okraj. Prachový ohon odtlačovaný slunečnm světlem má tendenci sledovat kometu po její dráze, zatímco iontový ohon odfukovaný slunečním větrem proudí z komety ve směru opačném od Slunce. M92 je více než 25000 světelných let daleko. Kometa Garradd je asi 12,5 světelných minut daleko od Země opisuje oblouk nad rovinou ekliptiky.

Štítky: Messier, Comet Garradd, C2009/p1, M92

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež