Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2012

Stromy, hvězdy, aurora

Uznání a copyright: Christian Mülhauser; Music: Elemental by Pulse Faction; Path of Stars by Jonathan Geer

Už jste někdy viděli auroru, polární záři? Polární záře jsou zase častější. V minulých čtyřech letech bylo Slunce neobyčejně klidné, takže počet Sluncem vyvolaných polárních září byl velmi nízký. Nedávno ovšem Slunce začalo být více aktivní a vykazuje větší hojnost slunečních skvrn, vzplanutí a koronálních výtrysků hmoty. Takovéto sluneční aktivity typicky vyvrhují do Sluneční soustavy nabité částice, které mohou vyvolat pozemské polární záře. Sluneční bouře před dvěma týdny vyústila do malebných polárních září nad městy Ravnastua, Skoganvarre a Lakselv v Norsku, už za stromy ale před hvězdami, jak je vidět na zrychleném videu. Jak energetické částice dopadají k Zemi a vysoko v atmosféře excitují molekuly vzduchu, tak vznikají typicky zelené záclony aurorálního světla, které tečou, chvějí se a tančí. Se slunečním maximem stále v budoucnu mohou být v nadcházejících letech ještě lepší příležitosti i osobně uvidět nádherné polární záře.

Štítky: Polární záře, Norway, Video, Time-lapse

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež