Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2012

Růžicová mlhovina

Uznání a copyright: Brian Davis

Růžicová mlhovina není jen mrakem kosmického plynu a prachu připomínajícího obraz květiny, ale je i nejslavnější. Okvětní lístky této růže na okraji velkého molekulárního mračna v Jednorožci, asi 5000 světelných let daleko jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherné symetrické tvary opracovávají větry a radiace z centrálních hvězdokupy horkých mladých hvězd. Hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jen několik miliónů let, zatímco centrální dutina v Růžicové mlhovině katalogizovaná jako NGC 2237 má průměr asi 50 světelných let. Tuto mlhovinu uvidíte z první ruky i svým malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

Štítky: Planetární mlhovina, Růžicová mlhovina, NGC 2237

13. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 3. do 29. 3. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihovýchodě. Saturn je vidět nejlépe ráno. K ISS má odstartovat další posádka,dva členové na roční misi.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném