Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2012

Růžicová mlhovina

Uznání a copyright: Brian Davis

Růžicová mlhovina není jen mrakem kosmického plynu a prachu připomínajícího obraz květiny, ale je i nejslavnější. Okvětní lístky této růže na okraji velkého molekulárního mračna v Jednorožci, asi 5000 světelných let daleko jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherné symetrické tvary opracovávají větry a radiace z centrálních hvězdokupy horkých mladých hvězd. Hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jen několik miliónů let, zatímco centrální dutina v Růžicové mlhovině katalogizovaná jako NGC 2237 má průměr asi 50 světelných let. Tuto mlhovinu uvidíte z první ruky i svým malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

Štítky: Planetární mlhovina, Růžicová mlhovina, NGC 2237

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy