Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2012

Růžicová mlhovina

Uznání a copyright: Brian Davis

Růžicová mlhovina není jen mrakem kosmického plynu a prachu připomínajícího obraz květiny, ale je i nejslavnější. Okvětní lístky této růže na okraji velkého molekulárního mračna v Jednorožci, asi 5000 světelných let daleko jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherné symetrické tvary opracovávají větry a radiace z centrálních hvězdokupy horkých mladých hvězd. Hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jen několik miliónů let, zatímco centrální dutina v Růžicové mlhovině katalogizovaná jako NGC 2237 má průměr asi 50 světelných let. Tuto mlhovinu uvidíte z první ruky i svým malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

Odkaz na originální APOD

Štítky: Planetární mlhovina, Růžicová mlhovina, NGC 2237

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto