Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2012

Růžicová mlhovina

Uznání a copyright: Brian Davis

Růžicová mlhovina není jen mrakem kosmického plynu a prachu připomínajícího obraz květiny, ale je i nejslavnější. Okvětní lístky této růže na okraji velkého molekulárního mračna v Jednorožci, asi 5000 světelných let daleko jsou ve skutečnosti hvězdné porodnice, jejichž nádherné symetrické tvary opracovávají větry a radiace z centrálních hvězdokupy horkých mladých hvězd. Hvězdy v této energetické kupě katalogizované jako NGC 2244 jsou staré jen několik miliónů let, zatímco centrální dutina v Růžicové mlhovině katalogizovaná jako NGC 2237 má průměr asi 50 světelných let. Tuto mlhovinu uvidíte z první ruky i svým malým dalekohledem v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Planetární mlhovina, Růžicová mlhovina, NGC 2237

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom