Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2012

Klouzavý balvan v Údolí smrti

Uznání: Nathan Alexander, Wikipedia

Jak se tento velký balvan dostal do tak divného terénu? Jedno z nejneobvyklejších míst na Zemi je v Údolí smrti v Kalifornii v USA. Vyschlé dno jezera pojmenované Racetrack Playa je skoro rovné, kromě několika velice velkých balvanů, jeden z nich je na snímku nahoře. Plochost a textura velké plochy jako je Racetrack je sice fascinující, ale ne vědecky záhadná, jedná se o tečení, vysoušení a popraskání bahna po velkých deštích. Ovšem teprve nedávno se objevila životaschopná vědecká hypotéza, která vysvětluje, jak 300 kg balvan doplachtil skoro doprostřed této velké rovné plochy. Jak se často ve vědě stává, zdánlivě nadpřirozený problém končí poměrně běžným řešením. Ukazuje se, že prudké větry po deštích dokáží tlačit dokonce i těžké balvany přes dočasně kluzké dno jezera.

Štítky: Vítr, Death Valley, Sailing stones

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.