Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2012

Klouzavý balvan v Údolí smrti

Uznání: Nathan Alexander, Wikipedia

Jak se tento velký balvan dostal do tak divného terénu? Jedno z nejneobvyklejších míst na Zemi je v Údolí smrti v Kalifornii v USA. Vyschlé dno jezera pojmenované Racetrack Playa je skoro rovné, kromě několika velice velkých balvanů, jeden z nich je na snímku nahoře. Plochost a textura velké plochy jako je Racetrack je sice fascinující, ale ne vědecky záhadná, jedná se o tečení, vysoušení a popraskání bahna po velkých deštích. Ovšem teprve nedávno se objevila životaschopná vědecká hypotéza, která vysvětluje, jak 300 kg balvan doplachtil skoro doprostřed této velké rovné plochy. Jak se často ve vědě stává, zdánlivě nadpřirozený problém končí poměrně běžným řešením. Ukazuje se, že prudké větry po deštích dokáží tlačit dokonce i těžké balvany přes dočasně kluzké dno jezera.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Vítr, Death Valley, Sailing stones

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace