Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2012

Klouzavý balvan v Údolí smrti

Uznání: Nathan Alexander, Wikipedia

Jak se tento velký balvan dostal do tak divného terénu? Jedno z nejneobvyklejších míst na Zemi je v Údolí smrti v Kalifornii v USA. Vyschlé dno jezera pojmenované Racetrack Playa je skoro rovné, kromě několika velice velkých balvanů, jeden z nich je na snímku nahoře. Plochost a textura velké plochy jako je Racetrack je sice fascinující, ale ne vědecky záhadná, jedná se o tečení, vysoušení a popraskání bahna po velkých deštích. Ovšem teprve nedávno se objevila životaschopná vědecká hypotéza, která vysvětluje, jak 300 kg balvan doplachtil skoro doprostřed této velké rovné plochy. Jak se často ve vědě stává, zdánlivě nadpřirozený problém končí poměrně běžným řešením. Ukazuje se, že prudké větry po deštích dokáží tlačit dokonce i těžké balvany přes dočasně kluzké dno jezera.

Štítky: Vítr, Death Valley, Sailing stones

21. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 23. 5. do 29. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je vidět Jupiter. Téměř celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce potěšilo pěknou velkou skvrnou. Chystá se start družic Galileo i dalšího Falconu 9.

Marcová polárna žiara nad Ivalom