Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2012

Klouzavý balvan v Údolí smrti

Uznání: Nathan Alexander, Wikipedia

Jak se tento velký balvan dostal do tak divného terénu? Jedno z nejneobvyklejších míst na Zemi je v Údolí smrti v Kalifornii v USA. Vyschlé dno jezera pojmenované Racetrack Playa je skoro rovné, kromě několika velice velkých balvanů, jeden z nich je na snímku nahoře. Plochost a textura velké plochy jako je Racetrack je sice fascinující, ale ne vědecky záhadná, jedná se o tečení, vysoušení a popraskání bahna po velkých deštích. Ovšem teprve nedávno se objevila životaschopná vědecká hypotéza, která vysvětluje, jak 300 kg balvan doplachtil skoro doprostřed této velké rovné plochy. Jak se často ve vědě stává, zdánlivě nadpřirozený problém končí poměrně běžným řešením. Ukazuje se, že prudké větry po deštích dokáží tlačit dokonce i těžké balvany přes dočasně kluzké dno jezera.

Štítky: Vítr, Death Valley, Sailing stones

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Mračná piesku zo Sahary nad ČR a SR

Mračná piesku zo Sahary v zemskej atmosfére v silnom juhozápadnom prúdení môžu na prvý pohľad vytvárať efekty podobné nočným svietiacim oblakom.