Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2012

Klouzavý balvan v Údolí smrti

Uznání: Nathan Alexander, Wikipedia

Jak se tento velký balvan dostal do tak divného terénu? Jedno z nejneobvyklejších míst na Zemi je v Údolí smrti v Kalifornii v USA. Vyschlé dno jezera pojmenované Racetrack Playa je skoro rovné, kromě několika velice velkých balvanů, jeden z nich je na snímku nahoře. Plochost a textura velké plochy jako je Racetrack je sice fascinující, ale ne vědecky záhadná, jedná se o tečení, vysoušení a popraskání bahna po velkých deštích. Ovšem teprve nedávno se objevila životaschopná vědecká hypotéza, která vysvětluje, jak 300 kg balvan doplachtil skoro doprostřed této velké rovné plochy. Jak se často ve vědě stává, zdánlivě nadpřirozený problém končí poměrně běžným řešením. Ukazuje se, že prudké větry po deštích dokáží tlačit dokonce i těžké balvany přes dočasně kluzké dno jezera.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Vítr, Death Valley, Sailing stones

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto