Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2012

Záhadné prstence supernovy 1987A

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Co způsobuje ty podivné prstence supernovy 1987A? Před 25 lety byla v roce 1987 ve Velkém Magellanově mračnu. vidět nejjasnější supernova v nedávné historii. Ve středu obrázku nahoře je objekt ve středu pozůstatků tohoto bouřlivého stellárního výbuchu. Kolem tohoto středu jsou podivné vnější prstence, které vypadají jako plochá osmička. Přestože velké dalekohledy včetně Hubblova kosmického dalekohledu ty podivné prstence každých pár let monitorují, tak jejich původ zůstává záhadou. Na obrázku nahoře je Hubblův snímek zbytku SN1987A pořízený v minulém roce. Jednou ze spekulací o původu prstenců je, že výtrysky z jinak skryté neutronové hvězdy pozůstávající po supernově, interagují s větrem z hvězdného předchůdce uvolněného ještě před výbuchem.

Štítky: Supernova, Prstence, SN1987A