Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2012

Erupce z bouřlivého Slunce

Uznání a copyright: Alan Friedman (Averted Imagination)

Toto je jedna z nejhorších oblastí slunečních skvrn za mnoho let. Aktivní oblast 1429 se nezdá, někomu připomíná zlobivého ptáka (angry bird), a přitom vyvrhla jedno z nejsilnějších vzplanutí a koronální výtrysk hmoty současného slunečního cyklu. Následky těchto explozí vyvolaly spršky částic do zemské magnetosféry, které vyústily do barvitých polárních září. Oblast AR 1429 ve sluneční chromosféře byla zachycena před třemi na snímku nahoře dny pouze v barvě světla emitovaném především vodíkem. Výsledný obraz je v převrácených falešných barvách, kde jsou tmavé oblasti ty nejjasnější a nejžhavější. Obří magnetické kanály horkého plynu, některé delší než Země, jsou známy jako spikule a je vidět jak pokrývají chromosféru. Světlý výběžek nad AR 1429 je chladný filament, který se vznáší nad aktivní sluneční oblastí. V příštích několika letech nastane sluneční maximum, takže porušené a zkroucené magnetické pole Slunce může vyvolat ještě zuřivější aktivní oblasti, které budou vypouštět ještě energetičtější oblaka slunečního plazmatu so Sluneční soustavy.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Slunce, Sluneční skvrny, Flares

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto