Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2012

Erupce z bouřlivého Slunce

Uznání a copyright: Alan Friedman (Averted Imagination)

Toto je jedna z nejhorších oblastí slunečních skvrn za mnoho let. Aktivní oblast 1429 se nezdá, někomu připomíná zlobivého ptáka (angry bird), a přitom vyvrhla jedno z nejsilnějších vzplanutí a koronální výtrysk hmoty současného slunečního cyklu. Následky těchto explozí vyvolaly spršky částic do zemské magnetosféry, které vyústily do barvitých polárních září. Oblast AR 1429 ve sluneční chromosféře byla zachycena před třemi na snímku nahoře dny pouze v barvě světla emitovaném především vodíkem. Výsledný obraz je v převrácených falešných barvách, kde jsou tmavé oblasti ty nejjasnější a nejžhavější. Obří magnetické kanály horkého plynu, některé delší než Země, jsou známy jako spikule a je vidět jak pokrývají chromosféru. Světlý výběžek nad AR 1429 je chladný filament, který se vznáší nad aktivní sluneční oblastí. V příštích několika letech nastane sluneční maximum, takže porušené a zkroucené magnetické pole Slunce může vyvolat ještě zuřivější aktivní oblasti, které budou vypouštět ještě energetičtější oblaka slunečního plazmatu so Sluneční soustavy.

Štítky: Slunce, Sluneční skvrny, Flares

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce