Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2012

Erupce z bouřlivého Slunce

Uznání a copyright: Alan Friedman (Averted Imagination)

Toto je jedna z nejhorších oblastí slunečních skvrn za mnoho let. Aktivní oblast 1429 se nezdá, někomu připomíná zlobivého ptáka (angry bird), a přitom vyvrhla jedno z nejsilnějších vzplanutí a koronální výtrysk hmoty současného slunečního cyklu. Následky těchto explozí vyvolaly spršky částic do zemské magnetosféry, které vyústily do barvitých polárních září. Oblast AR 1429 ve sluneční chromosféře byla zachycena před třemi na snímku nahoře dny pouze v barvě světla emitovaném především vodíkem. Výsledný obraz je v převrácených falešných barvách, kde jsou tmavé oblasti ty nejjasnější a nejžhavější. Obří magnetické kanály horkého plynu, některé delší než Země, jsou známy jako spikule a je vidět jak pokrývají chromosféru. Světlý výběžek nad AR 1429 je chladný filament, který se vznáší nad aktivní sluneční oblastí. V příštích několika letech nastane sluneční maximum, takže porušené a zkroucené magnetické pole Slunce může vyvolat ještě zuřivější aktivní oblasti, které budou vypouštět ještě energetičtější oblaka slunečního plazmatu so Sluneční soustavy.

Štítky: Slunce, Sluneční skvrny, Flares

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež