Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2012

NGC 2683: Spirální galaxie z boku

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Tento elegantní vesmírný ostrov je katalogizován jako NGC 2683. Nachází se asi 16 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Rysa (Lynx). NGC 2683 je spirální galaxie srovnatelná s naší vlastní Mléčnou dráhou a z našeho pohledu je vidět skoro z boku. Souhrn světla od velké populace starých, žlutých hvězd dává vzniknout velmi jasnému galaktickému jádru. Pásy prachu podél zavinutých spirálních ramen NGC 2683 poseté mladými modrými hvězdokupami tvoří siluety na pozadí světla hvězd. Tento ostrý snímek byl pořízen refraktorem a ukazuje jasnější hvězdy popředí Mléčné dráhy jako barevné a okrouhlé, bez difrakčních paprsků, které jsou charakteristické pro snímky z reflektorů s podporami (sekundárního zrcadla). Pozadí je poseto mnoha ještě vzdálenějšími galaxiemi, které se jeví jako rozmazané, vzdálené zdroje.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2683

28. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 6. 7. do 12. 7. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je výše jasná Venuše, níže k obzoru je slabší Jupiter. Saturn je vidět nejlépe od soumraku nad jihem. Aktivita Slunce se zvýšila především s ohledem na výskyt menších skvrn. Stále platí upozornění na možný výskyt nočních svítících oblak. Ačkoli sonda New Horizons zaznamenala anomálii a přepla se dočasně do nouzového režimu, na konci týdne bychom již měli mít opravdu hodně detailní snímky Pluta a Charona. ISS má nové zásoby.

Hlava Štíra (M4, Antares, Rho Ophiuchi, IC4592)