Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2012

NGC 2683: Spirální galaxie z boku

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Tento elegantní vesmírný ostrov je katalogizován jako NGC 2683. Nachází se asi 16 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Rysa (Lynx). NGC 2683 je spirální galaxie srovnatelná s naší vlastní Mléčnou dráhou a z našeho pohledu je vidět skoro z boku. Souhrn světla od velké populace starých, žlutých hvězd dává vzniknout velmi jasnému galaktickému jádru. Pásy prachu podél zavinutých spirálních ramen NGC 2683 poseté mladými modrými hvězdokupami tvoří siluety na pozadí světla hvězd. Tento ostrý snímek byl pořízen refraktorem a ukazuje jasnější hvězdy popředí Mléčné dráhy jako barevné a okrouhlé, bez difrakčních paprsků, které jsou charakteristické pro snímky z reflektorů s podporami (sekundárního zrcadla). Pozadí je poseto mnoha ještě vzdálenějšími galaxiemi, které se jeví jako rozmazané, vzdálené zdroje.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2683

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež