Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2012

NGC 2683: Spirální galaxie z boku

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Tento elegantní vesmírný ostrov je katalogizován jako NGC 2683. Nachází se asi 16 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Rysa (Lynx). NGC 2683 je spirální galaxie srovnatelná s naší vlastní Mléčnou dráhou a z našeho pohledu je vidět skoro z boku. Souhrn světla od velké populace starých, žlutých hvězd dává vzniknout velmi jasnému galaktickému jádru. Pásy prachu podél zavinutých spirálních ramen NGC 2683 poseté mladými modrými hvězdokupami tvoří siluety na pozadí světla hvězd. Tento ostrý snímek byl pořízen refraktorem a ukazuje jasnější hvězdy popředí Mléčné dráhy jako barevné a okrouhlé, bez difrakčních paprsků, které jsou charakteristické pro snímky z reflektorů s podporami (sekundárního zrcadla). Pozadí je poseto mnoha ještě vzdálenějšími galaxiemi, které se jeví jako rozmazané, vzdálené zdroje.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2683

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Vzdálená bouřka nad Plzeňskou ikonou

Vzdálená bouřka nad jednou z ikon Plzeňského kraje, foceno náhodou, původně jsem vyjel fotit NLC, ze kterých nakonec nic nebylo. Přestože se zdá, že bouřka řádí nedaleko známé zříceniny, opak je pravdou, dle detekce blesků ČHMÚ, řádila bouřka někde pod Českým Krumlovem na Česko-Rakouských hranicích. Což vysvětluje, že nebylo slyšet vůbec nic.