Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2012

NGC 2683: Spirální galaxie z boku

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Tento elegantní vesmírný ostrov je katalogizován jako NGC 2683. Nachází se asi 16 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Rysa (Lynx). NGC 2683 je spirální galaxie srovnatelná s naší vlastní Mléčnou dráhou a z našeho pohledu je vidět skoro z boku. Souhrn světla od velké populace starých, žlutých hvězd dává vzniknout velmi jasnému galaktickému jádru. Pásy prachu podél zavinutých spirálních ramen NGC 2683 poseté mladými modrými hvězdokupami tvoří siluety na pozadí světla hvězd. Tento ostrý snímek byl pořízen refraktorem a ukazuje jasnější hvězdy popředí Mléčné dráhy jako barevné a okrouhlé, bez difrakčních paprsků, které jsou charakteristické pro snímky z reflektorů s podporami (sekundárního zrcadla). Pozadí je poseto mnoha ještě vzdálenějšími galaxiemi, které se jeví jako rozmazané, vzdálené zdroje.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2683

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy