Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2012

Polární záře na Islandu

Uznání a copyright: Daniel Lopez (El Cielo de Canarias)

Pokud uvidíte takovou oblohu, tak fotografujte. Před třemi dny, vlastně nocemi, na Islandu dobrodruh - fotograf (na snímku) narazil na oblohu zaplněnou polární září a udělal přesně to. Potom spojil dohromady pět menších fotografií a tak vytvořil 180-ti stupňové panoráma oblohy s polární září zachycené z ledovce Vatnajökull. Polární záře vyvolávají energetické částice ze Slunce, které dopadají do magnetického prostředí kolem Země. Energetické částice jako jsou elektrony a protony prší dolů v blízkosti zemských pólů a dopadají do ovzduší. V molekulách zasaženého vzduchu se excitují elektrony a když se elektrony v molekulách kyslíku vracejí do svého základního stavu, tak emitují zelené světlo. Polární záře jsou známy mnoha tvary a barvami.

Štítky: Panorama, Iceland, Polární záře

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem