Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2012

Polární záře na Islandu

Uznání a copyright: Daniel Lopez (El Cielo de Canarias)

Pokud uvidíte takovou oblohu, tak fotografujte. Před třemi dny, vlastně nocemi, na Islandu dobrodruh - fotograf (na snímku) narazil na oblohu zaplněnou polární září a udělal přesně to. Potom spojil dohromady pět menších fotografií a tak vytvořil 180-ti stupňové panoráma oblohy s polární září zachycené z ledovce Vatnajökull. Polární záře vyvolávají energetické částice ze Slunce, které dopadají do magnetického prostředí kolem Země. Energetické částice jako jsou elektrony a protony prší dolů v blízkosti zemských pólů a dopadají do ovzduší. V molekulách zasaženého vzduchu se excitují elektrony a když se elektrony v molekulách kyslíku vracejí do svého základního stavu, tak emitují zelené světlo. Polární záře jsou známy mnoha tvary a barvami.

Štítky: Panorama, Iceland, Polární záře

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io