Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2012

Nov v náručí starého měsíce

Uznání a copyright: M. Taha Ghouchkanlu

Popelavý svit Měsíc je vlastně svit Země, který osvětluje noční stranu Měsíce. Tento teleskopický snímek byl pořízen na Nowruz, při rovnodennosti 20. března z města Esfahan v Íránu na planetě Zemi a zachycuje silný svit Země ze starého Měsíce. Tmavší, Zemí osvětlený kotouč, je v náručí Slunce osvětleného srpku. Ale pohled z Měsíce by byl také okouzlující. Když se Měsíc na pozemské obloze jeví jako tenký srpek, tak je z lunárního povrchu vidět jasná a blyštivá Země skoro v úplňku. Jasnost Země je způsobena slunečním světlem, jehož intenzita silně závisí na oblačné pokrývce. Popis svitu Země jako slunečního světla odráženého pozemskými oceány, který zase osvětluje tmavý povrch Měsíce popsal před 500 lety Leonardo da Vinci.

Štítky: Zemský svit, Crescent moon, Ashen glow

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež