Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2012

Nov v náručí starého měsíce

Uznání a copyright: M. Taha Ghouchkanlu

Popelavý svit Měsíc je vlastně svit Země, který osvětluje noční stranu Měsíce. Tento teleskopický snímek byl pořízen na Nowruz, při rovnodennosti 20. března z města Esfahan v Íránu na planetě Zemi a zachycuje silný svit Země ze starého Měsíce. Tmavší, Zemí osvětlený kotouč, je v náručí Slunce osvětleného srpku. Ale pohled z Měsíce by byl také okouzlující. Když se Měsíc na pozemské obloze jeví jako tenký srpek, tak je z lunárního povrchu vidět jasná a blyštivá Země skoro v úplňku. Jasnost Země je způsobena slunečním světlem, jehož intenzita silně závisí na oblačné pokrývce. Popis svitu Země jako slunečního světla odráženého pozemskými oceány, který zase osvětluje tmavý povrch Měsíce popsal před 500 lety Leonardo da Vinci.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Zemský svit, Crescent moon, Ashen glow

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82