Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. březen 2012

Nov v náručí starého měsíce

Uznání a copyright: M. Taha Ghouchkanlu

Popelavý svit Měsíc je vlastně svit Země, který osvětluje noční stranu Měsíce. Tento teleskopický snímek byl pořízen na Nowruz, při rovnodennosti 20. března z města Esfahan v Íránu na planetě Zemi a zachycuje silný svit Země ze starého Měsíce. Tmavší, Zemí osvětlený kotouč, je v náručí Slunce osvětleného srpku. Ale pohled z Měsíce by byl také okouzlující. Když se Měsíc na pozemské obloze jeví jako tenký srpek, tak je z lunárního povrchu vidět jasná a blyštivá Země skoro v úplňku. Jasnost Země je způsobena slunečním světlem, jehož intenzita silně závisí na oblačné pokrývce. Popis svitu Země jako slunečního světla odráženého pozemskými oceány, který zase osvětluje tmavý povrch Měsíce popsal před 500 lety Leonardo da Vinci.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Zemský svit, Crescent moon, Ashen glow

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto