Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2012

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 leží nějakých 70 miliónů světelných let daleko na březích souhvězdí řeky Eridanus. Tento kompozitní pohled nádherného vesmírného ostrova je jedním z největších snímků celé galaxie, který kdy Hubblův kosmický dalekohled pořídil. NGC 1300 měří přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje v dominantní centrální příčce i v majestátních spirálních ramenech zřetelné podrobnosti. Při podrobnější prohlídce jádra této klasické spirální galaxie s příčkou se ukazuje další pozoruhodná oblast se spirální strukturou o rozměru asi 3000 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy není o NGC 1300 v současnosti známo, že by měla hmotnou centrální černou díru.

Odkaz na originální APOD

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82