Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2012

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 leží nějakých 70 miliónů světelných let daleko na březích souhvězdí řeky Eridanus. Tento kompozitní pohled nádherného vesmírného ostrova je jedním z největších snímků celé galaxie, který kdy Hubblův kosmický dalekohled pořídil. NGC 1300 měří přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje v dominantní centrální příčce i v majestátních spirálních ramenech zřetelné podrobnosti. Při podrobnější prohlídce jádra této klasické spirální galaxie s příčkou se ukazuje další pozoruhodná oblast se spirální strukturou o rozměru asi 3000 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy není o NGC 1300 v současnosti známo, že by měla hmotnou centrální černou díru.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd