Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2012

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 leží nějakých 70 miliónů světelných let daleko na březích souhvězdí řeky Eridanus. Tento kompozitní pohled nádherného vesmírného ostrova je jedním z největších snímků celé galaxie, který kdy Hubblův kosmický dalekohled pořídil. NGC 1300 měří přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje v dominantní centrální příčce i v majestátních spirálních ramenech zřetelné podrobnosti. Při podrobnější prohlídce jádra této klasické spirální galaxie s příčkou se ukazuje další pozoruhodná oblast se spirální strukturou o rozměru asi 3000 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy není o NGC 1300 v současnosti známo, že by měla hmotnou centrální černou díru.

Odkaz na originální APOD

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto