Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. březen 2012

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 leží nějakých 70 miliónů světelných let daleko na březích souhvězdí řeky Eridanus. Tento kompozitní pohled nádherného vesmírného ostrova je jedním z největších snímků celé galaxie, který kdy Hubblův kosmický dalekohled pořídil. NGC 1300 měří přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje v dominantní centrální příčce i v majestátních spirálních ramenech zřetelné podrobnosti. Při podrobnější prohlídce jádra této klasické spirální galaxie s příčkou se ukazuje další pozoruhodná oblast se spirální strukturou o rozměru asi 3000 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy není o NGC 1300 v současnosti známo, že by měla hmotnou centrální černou díru.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Catalina pri Polárke

Kométa C/2013 US10 (Catalina). Obloha bola oblačná, sem-tam sa oblačnosť pretrhla. Neskôr sa rozjasnilo v okolí Malého voza asi na 10 minút, kedy som odfotografoval všetky snímky. Fotografia je orezaná. 26x lightframe, 30x dark, 30x bias, 30x flat ; Nikon D3300+35mm f/1,8 na statíve bez montáže.