Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2012

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI/AURA)
Acknowledgement: M. Mountain (STScI), P. Puxley (NSF), J. Gallagher (U. Wisconsin)

Co rozžíná galaxii Doutník? M82, jak se tato nepravidelná galaxie též známa, byla při nedávném průchodu kolem velké spirální galaxie M81 dobře promíchána. To ovšem plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího, vně expandujícího plynu. Nedávné zjištění naznačují, že tento plyn ven vyhání kombinace částicového větru spousty hvězd za vzniku galaktického supervětru. Fotografická mozaika nahoře zvýrazňuje specifickou červenou barvu vyzařovanou ionizovaným vodíkem a ukazuje podrobné filamenty tohoto plynu. Filamenty dosahují přes 10 000 světelných let. Galaxie Doutník ve vzdálenosti 12 miliónů světelných let je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Odkaz na originální APOD

Štítky: Galaxie, M82, Vítr

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82