Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2012

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI/AURA)
Acknowledgement: M. Mountain (STScI), P. Puxley (NSF), J. Gallagher (U. Wisconsin)

Co rozžíná galaxii Doutník? M82, jak se tato nepravidelná galaxie též známa, byla při nedávném průchodu kolem velké spirální galaxie M81 dobře promíchána. To ovšem plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího, vně expandujícího plynu. Nedávné zjištění naznačují, že tento plyn ven vyhání kombinace částicového větru spousty hvězd za vzniku galaktického supervětru. Fotografická mozaika nahoře zvýrazňuje specifickou červenou barvu vyzařovanou ionizovaným vodíkem a ukazuje podrobné filamenty tohoto plynu. Filamenty dosahují přes 10 000 světelných let. Galaxie Doutník ve vzdálenosti 12 miliónů světelných let je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Vítr, Galaxie, M82

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.