Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2012

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI/AURA)
Acknowledgement: M. Mountain (STScI), P. Puxley (NSF), J. Gallagher (U. Wisconsin)

Co rozžíná galaxii Doutník? M82, jak se tato nepravidelná galaxie též známa, byla při nedávném průchodu kolem velké spirální galaxie M81 dobře promíchána. To ovšem plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího, vně expandujícího plynu. Nedávné zjištění naznačují, že tento plyn ven vyhání kombinace částicového větru spousty hvězd za vzniku galaktického supervětru. Fotografická mozaika nahoře zvýrazňuje specifickou červenou barvu vyzařovanou ionizovaným vodíkem a ukazuje podrobné filamenty tohoto plynu. Filamenty dosahují přes 10 000 světelných let. Galaxie Doutník ve vzdálenosti 12 miliónů světelných let je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Galaxie, M82, Vítr

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.