Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2012

Venuše s Kuřátky

Uznání a copyright: Fred Espenak (Bifrost Astronomical Observatory)

Po svém postupu na obloze tak daleko od Slunce, jak to jen jde, se jasná Večernice Venuše počátkem týdne setkala s hvězdokupou Plejády. Krásnou konjunkci si vychutnávali pozorovatelé na celém světě. Toto nebeské skupinové foto bylo pořízeno 2. dubna z města Portal v Arizoně, USA. I ty nejjasnější hvězdy v Plejádách, kterým se také česky říká Kuřátka, nebo anglicky Sedm sester, jsou sice vidět pouhým okem, ale jsou mnohem slabší než Venuše. Venuše a kuřátka jsou paprsčité, paprsky jsou vlastně difrakční vzory způsobované na vícečetných lamelách v apertuře teleobjektivu. Poslední podobná konjunkce Venuše a Plejád nastala skoro před 8 lety. Stejně jako tehdy, tak i nyní dráha Venuše protne v červnu sluneční kotouč.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Venuše, Plejády, Konjunkce, M45

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io