Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2012

Venuše s Kuřátky

Uznání a copyright: Fred Espenak (Bifrost Astronomical Observatory)

Po svém postupu na obloze tak daleko od Slunce, jak to jen jde, se jasná Večernice Venuše počátkem týdne setkala s hvězdokupou Plejády. Krásnou konjunkci si vychutnávali pozorovatelé na celém světě. Toto nebeské skupinové foto bylo pořízeno 2. dubna z města Portal v Arizoně, USA. I ty nejjasnější hvězdy v Plejádách, kterým se také česky říká Kuřátka, nebo anglicky Sedm sester, jsou sice vidět pouhým okem, ale jsou mnohem slabší než Venuše. Venuše a kuřátka jsou paprsčité, paprsky jsou vlastně difrakční vzory způsobované na vícečetných lamelách v apertuře teleobjektivu. Poslední podobná konjunkce Venuše a Plejád nastala skoro před 8 lety. Stejně jako tehdy, tak i nyní dráha Venuše protne v červnu sluneční kotouč.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Venuše, Plejády, Konjunkce, M45

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto