Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2012

Venuše s Kuřátky

Uznání a copyright: Fred Espenak (Bifrost Astronomical Observatory)

Po svém postupu na obloze tak daleko od Slunce, jak to jen jde, se jasná Večernice Venuše počátkem týdne setkala s hvězdokupou Plejády. Krásnou konjunkci si vychutnávali pozorovatelé na celém světě. Toto nebeské skupinové foto bylo pořízeno 2. dubna z města Portal v Arizoně, USA. I ty nejjasnější hvězdy v Plejádách, kterým se také česky říká Kuřátka, nebo anglicky Sedm sester, jsou sice vidět pouhým okem, ale jsou mnohem slabší než Venuše. Venuše a kuřátka jsou paprsčité, paprsky jsou vlastně difrakční vzory způsobované na vícečetných lamelách v apertuře teleobjektivu. Poslední podobná konjunkce Venuše a Plejád nastala skoro před 8 lety. Stejně jako tehdy, tak i nyní dráha Venuše protne v červnu sluneční kotouč.

Štítky: M45, Plejády, Konjunkce, Venuše

9. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 2. do 1. 3. 2015 Měsíc je kolem první čtvrti. Večer minula jasná Venuše planetu Mars. Jupiter je vidět celou noc. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká. Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února v 19:00 SEČ.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy

Dějiny jsou plné komet. Zejména legendy o historických událostech či nejrůznější proroctví nás tímto dojmem dozajista naplní. Kometu, dokonce snad tu nejslavnější Halleyovu, nalezneme například na slavné Tapisérii z Bayeux, znázorňující okolnosti normanské invaze do Anglie v roce 1066. Slavná

Měsíc v souhvězdí Býka

Foceno přes Canon EOS 450D. Objektiv Porst 2,8/35. U Měsíce je v mracích výrazný ohybový jev.