Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2012

Venuše s Kuřátky

Uznání a copyright: Fred Espenak (Bifrost Astronomical Observatory)

Po svém postupu na obloze tak daleko od Slunce, jak to jen jde, se jasná Večernice Venuše počátkem týdne setkala s hvězdokupou Plejády. Krásnou konjunkci si vychutnávali pozorovatelé na celém světě. Toto nebeské skupinové foto bylo pořízeno 2. dubna z města Portal v Arizoně, USA. I ty nejjasnější hvězdy v Plejádách, kterým se také česky říká Kuřátka, nebo anglicky Sedm sester, jsou sice vidět pouhým okem, ale jsou mnohem slabší než Venuše. Venuše a kuřátka jsou paprsčité, paprsky jsou vlastně difrakční vzory způsobované na vícečetných lamelách v apertuře teleobjektivu. Poslední podobná konjunkce Venuše a Plejád nastala skoro před 8 lety. Stejně jako tehdy, tak i nyní dráha Venuše protne v červnu sluneční kotouč.

Štítky: Venuše, Plejády, Konjunkce, M45

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež