Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2012

Modří tuláci v kulové hvězdokupě M53

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Pokud by naše Slunce bylo součástí M53, tak by noční obloha zářila jako klenotnice plná jasných hvězd. M53, též známá jako NGC 5024, je jednou z asi 250 kulových hvězdokup, které v naší Galaxii přežily. Většina hvězd v M53 jsou hvězdy starší a červenější, než Slunce, ale některé záhadné hvězdy se jeví modřejší a mladší. Tyto mladé hvězdy by mohly být v rozporu s hypotézou, že všechny hvězdy v M53 vznikly téměř současně. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známy jako modří tuláci a v M53 jsou neobvykle běžné. Modří tuláci se po rozsáhlé debatě považují za hvězdy omlazené čestvým materiálem z doprovodné složky ve dvojhvězdě. Analýzou snímků kulových hvězdokup, jako je ta na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu, astronomové využívají přebytek hvězd jako jsou modří tuláci k určení věku kulových hvězdokup a tudíž vymezit věk vesmíru. M53 je vidět i triedrem v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices), obsahuje přes 250 000 hvězd a je jednou z nejvzdálenějších kulových hvězdokup z centra naší Galaxie.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, M53

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82