Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2012

Modří tuláci v kulové hvězdokupě M53

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Pokud by naše Slunce bylo součástí M53, tak by noční obloha zářila jako klenotnice plná jasných hvězd. M53, též známá jako NGC 5024, je jednou z asi 250 kulových hvězdokup, které v naší Galaxii přežily. Většina hvězd v M53 jsou hvězdy starší a červenější, než Slunce, ale některé záhadné hvězdy se jeví modřejší a mladší. Tyto mladé hvězdy by mohly být v rozporu s hypotézou, že všechny hvězdy v M53 vznikly téměř současně. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známy jako modří tuláci a v M53 jsou neobvykle běžné. Modří tuláci se po rozsáhlé debatě považují za hvězdy omlazené čestvým materiálem z doprovodné složky ve dvojhvězdě. Analýzou snímků kulových hvězdokup, jako je ta na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu, astronomové využívají přebytek hvězd jako jsou modří tuláci k určení věku kulových hvězdokup a tudíž vymezit věk vesmíru. M53 je vidět i triedrem v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices), obsahuje přes 250 000 hvězd a je jednou z nejvzdálenějších kulových hvězdokup z centra naší Galaxie.

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, M53

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež