Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2012

Modří tuláci v kulové hvězdokupě M53

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Pokud by naše Slunce bylo součástí M53, tak by noční obloha zářila jako klenotnice plná jasných hvězd. M53, též známá jako NGC 5024, je jednou z asi 250 kulových hvězdokup, které v naší Galaxii přežily. Většina hvězd v M53 jsou hvězdy starší a červenější, než Slunce, ale některé záhadné hvězdy se jeví modřejší a mladší. Tyto mladé hvězdy by mohly být v rozporu s hypotézou, že všechny hvězdy v M53 vznikly téměř současně. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známy jako modří tuláci a v M53 jsou neobvykle běžné. Modří tuláci se po rozsáhlé debatě považují za hvězdy omlazené čestvým materiálem z doprovodné složky ve dvojhvězdě. Analýzou snímků kulových hvězdokup, jako je ta na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu, astronomové využívají přebytek hvězd jako jsou modří tuláci k určení věku kulových hvězdokup a tudíž vymezit věk vesmíru. M53 je vidět i triedrem v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices), obsahuje přes 250 000 hvězd a je jednou z nejvzdálenějších kulových hvězdokup z centra naší Galaxie.

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, M53

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Letné súhvezdia

Vega v Lyre a Daneb v Labuti sú výrazne hviezdy letných súhvezdí.