Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. duben 2012

Modří tuláci v kulové hvězdokupě M53

Uznání: ESA/Hubble, NASA

Pokud by naše Slunce bylo součástí M53, tak by noční obloha zářila jako klenotnice plná jasných hvězd. M53, též známá jako NGC 5024, je jednou z asi 250 kulových hvězdokup, které v naší Galaxii přežily. Většina hvězd v M53 jsou hvězdy starší a červenější, než Slunce, ale některé záhadné hvězdy se jeví modřejší a mladší. Tyto mladé hvězdy by mohly být v rozporu s hypotézou, že všechny hvězdy v M53 vznikly téměř současně. Tyto neobvyklé hvězdy jsou známy jako modří tuláci a v M53 jsou neobvykle běžné. Modří tuláci se po rozsáhlé debatě považují za hvězdy omlazené čestvým materiálem z doprovodné složky ve dvojhvězdě. Analýzou snímků kulových hvězdokup, jako je ta na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu, astronomové využívají přebytek hvězd jako jsou modří tuláci k určení věku kulových hvězdokup a tudíž vymezit věk vesmíru. M53 je vidět i triedrem v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices), obsahuje přes 250 000 hvězd a je jednou z nejvzdálenějších kulových hvězdokup z centra naší Galaxie.

Štítky: Hvězdy, Kulová hvězdokupa, M53

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.