Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2012

Meteor nad Crater Lake

Uznání a copyright: Brad Goldpaint (Goldpaint Photography)

Viděli jste to? Jedna z nejběžnějších otázek při pozorování meteorů, protože doba po kterou meteor typicky zazáří je zpravidla menší, než doba otočení hlavy. Možná proto ta krása vidět jasné meteory a vědět, že kdysi byly jen malými kamínky z jiných světů je tak hodnotná, i když váš(i) pozorující kamarád(i) se nemohl podělit o každý zážitek. Tmavá bezměsíčná obloha v několika minulých dnech umožnila vyniknout vrcholu meteorického roje Lyrid, který v některých místech vykazoval až 30 viditelných meteorů za hodinu. Na kompozitním obrázku nahoře složeném z devíti snímku pořízených minulý týden se nad malebným jezerem Crater Lake v Oregonu v USA mihla jasná Lyrida. Popředí je pokryto sněhem, zatímco daleko za poklidným jezerem je majestátní oblouk centrálního pásu naší domovské galaxie. K dalším meteorickým rojům tohoto roku budou patřit Perseidy v půlce srpna a Leonidy v polovině listopadu, u obou se dá čekat, že se jim letos vyhne zář jasného Měsíce.

Štítky: Meteor, Lyrids, Crater Lake

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Planetka (433) Eros

Planetka (433) Eros v souhvězdí Vodnáře.