Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2012

Meteor nad Crater Lake

Uznání a copyright: Brad Goldpaint (Goldpaint Photography)

Viděli jste to? Jedna z nejběžnějších otázek při pozorování meteorů, protože doba po kterou meteor typicky zazáří je zpravidla menší, než doba otočení hlavy. Možná proto ta krása vidět jasné meteory a vědět, že kdysi byly jen malými kamínky z jiných světů je tak hodnotná, i když váš(i) pozorující kamarád(i) se nemohl podělit o každý zážitek. Tmavá bezměsíčná obloha v několika minulých dnech umožnila vyniknout vrcholu meteorického roje Lyrid, který v některých místech vykazoval až 30 viditelných meteorů za hodinu. Na kompozitním obrázku nahoře složeném z devíti snímku pořízených minulý týden se nad malebným jezerem Crater Lake v Oregonu v USA mihla jasná Lyrida. Popředí je pokryto sněhem, zatímco daleko za poklidným jezerem je majestátní oblouk centrálního pásu naší domovské galaxie. K dalším meteorickým rojům tohoto roku budou patřit Perseidy v půlce srpna a Leonidy v polovině listopadu, u obou se dá čekat, že se jim letos vyhne zář jasného Měsíce.

Štítky: Meteor, Lyrids, Crater Lake

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Mračná piesku zo Sahary nad ČR a SR

Mračná piesku zo Sahary v zemskej atmosfére v silnom juhozápadnom prúdení môžu na prvý pohľad vytvárať efekty podobné nočným svietiacim oblakom.