Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2012

Meteor nad Crater Lake

Uznání a copyright: Brad Goldpaint (Goldpaint Photography)

Viděli jste to? Jedna z nejběžnějších otázek při pozorování meteorů, protože doba po kterou meteor typicky zazáří je zpravidla menší, než doba otočení hlavy. Možná proto ta krása vidět jasné meteory a vědět, že kdysi byly jen malými kamínky z jiných světů je tak hodnotná, i když váš(i) pozorující kamarád(i) se nemohl podělit o každý zážitek. Tmavá bezměsíčná obloha v několika minulých dnech umožnila vyniknout vrcholu meteorického roje Lyrid, který v některých místech vykazoval až 30 viditelných meteorů za hodinu. Na kompozitním obrázku nahoře složeném z devíti snímku pořízených minulý týden se nad malebným jezerem Crater Lake v Oregonu v USA mihla jasná Lyrida. Popředí je pokryto sněhem, zatímco daleko za poklidným jezerem je majestátní oblouk centrálního pásu naší domovské galaxie. K dalším meteorickým rojům tohoto roku budou patřit Perseidy v půlce srpna a Leonidy v polovině listopadu, u obou se dá čekat, že se jim letos vyhne zář jasného Měsíce.

Štítky: Meteor, Lyrids, Crater Lake

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem