Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2012

Meteor nad Crater Lake

Uznání a copyright: Brad Goldpaint (Goldpaint Photography)

Viděli jste to? Jedna z nejběžnějších otázek při pozorování meteorů, protože doba po kterou meteor typicky zazáří je zpravidla menší, než doba otočení hlavy. Možná proto ta krása vidět jasné meteory a vědět, že kdysi byly jen malými kamínky z jiných světů je tak hodnotná, i když váš(i) pozorující kamarád(i) se nemohl podělit o každý zážitek. Tmavá bezměsíčná obloha v několika minulých dnech umožnila vyniknout vrcholu meteorického roje Lyrid, který v některých místech vykazoval až 30 viditelných meteorů za hodinu. Na kompozitním obrázku nahoře složeném z devíti snímku pořízených minulý týden se nad malebným jezerem Crater Lake v Oregonu v USA mihla jasná Lyrida. Popředí je pokryto sněhem, zatímco daleko za poklidným jezerem je majestátní oblouk centrálního pásu naší domovské galaxie. K dalším meteorickým rojům tohoto roku budou patřit Perseidy v půlce srpna a Leonidy v polovině listopadu, u obou se dá čekat, že se jim letos vyhne zář jasného Měsíce.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Meteor, Lyrids, Crater Lake

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io