Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. duben 2012

Ráno s Měsícem a Merkurem

Uznání a copyright: Stephen Mudge

Merkur se minulý týden zatoulal daleko na západ od Slunce. Když se nejvnitřnější planeta Sluneční soustavy blížila ke své největší elongaci, neboli největšímu úhlu od Slunce (v tomto případě asi 27°), tak se k ní připojil srpek starého Měsíce. Tato konjunkce byla kouzelnou podívanou pro příležitostné pozorovatele brzy ráno na jižní obloze. Pár na obloze před úsvitem stoupal spolu vysoko nahoru podél velmi kolmé roviny ekliptiky. Tato dobře komponovaná sekvence zachytila vycházející Měsíc a Merkur nad světly města Brisbane v Queenslandu v Austrálii. Řadu digitálních snímků tvoří expozice pořizované 19. dubna počínaje 4:15 ráno místního času každé 3 minuty. Stopa Merkuru je daleko vpravo a od stopy Měsíce ji dělí asi 8 stupňů.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Měsíc, Merkur, Elongation, Brisbane

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io