Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2012

Všechna voda na planetě Zemi

Uznání a copyright: Jack Cook, Woods Hole Oceanographic Institution, Howard Perlman, USGS

Jak mnoho z planety Země tvoří voda? Ve skutečnosti velmi málo. I když vodní oceány pokrývají asi 70 procent zemského povrchu, tak tyto oceány jsou ve srovnání s poloměrem Země mělké. Na ilustraci nahoře je vidět, co by se stalo, pokud by veškerá voda na zemském povrchu nebo blízko něho vytvořila kouli. Poloměr takové koule by byl jen asi 700 kilometrů, což je méně než poloměr zemského Měsíce, ale o trochu více, než je poloměr Saturnova měsíce Rhea, který je podobně jako jiné měsíce ve vnější Sluneční soustavě tvořen většinou vodním ledem. Jak se vůbec takové množství vody dostalo na Zemi a zda je nějaké významné množství vody uvězněno hluboko pod zemským povrchem, zůstává předmětem výzkumu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Země, Voda, Oceans

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io