Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2012

Herschelův Cygnus X

Uznání: ESA/PACS/SPIRE/ Martin Hennemann & Frédérique Motte,
Laboratoire AIM Paris-Saclay, CEA/Irfu - CNRS/INSU - Univ. Paris Diderot, France

Infračervený pohled na Cygnus X z Herschelovy kosmické observatoře zabírá na ploše zhruba 6x2 stupně jednu z nejbližších porodnic hmotných hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Bohatá hvězdná porodnice už obsahuje hvězdokupu známou jako asociace Cygnus OB2. Ovšem tyto hvězdy jsou více zřetelné v oblastech vyčištěných jejich energetickými větry a zářením v zorném poli u středu dole a Herschelovy přístroje, které pracují na dlouhých infračervených vlnových délkách, je nedetekují. Herschel neukazuje spletité filamenty chladného plynu a prachu, které vedou do hustých míst, kde vznikají nové hmotné hvězdy. Cygnus X se nachází asi 4500 světelných let daleko v srdci severního souhvězdí Labutě. V této vzdálenosti by tento obrázek měřil skoro 500 světelných let.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Cygnus x

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež