Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2012

Herschelův Cygnus X

Uznání: ESA/PACS/SPIRE/ Martin Hennemann & Frédérique Motte,
Laboratoire AIM Paris-Saclay, CEA/Irfu - CNRS/INSU - Univ. Paris Diderot, France

Infračervený pohled na Cygnus X z Herschelovy kosmické observatoře zabírá na ploše zhruba 6x2 stupně jednu z nejbližších porodnic hmotných hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Bohatá hvězdná porodnice už obsahuje hvězdokupu známou jako asociace Cygnus OB2. Ovšem tyto hvězdy jsou více zřetelné v oblastech vyčištěných jejich energetickými větry a zářením v zorném poli u středu dole a Herschelovy přístroje, které pracují na dlouhých infračervených vlnových délkách, je nedetekují. Herschel neukazuje spletité filamenty chladného plynu a prachu, které vedou do hustých míst, kde vznikají nové hmotné hvězdy. Cygnus X se nachází asi 4500 světelných let daleko v srdci severního souhvězdí Labutě. V této vzdálenosti by tento obrázek měřil skoro 500 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Infračervený, Cygnus x

32. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 3. 8. do 9. 8. 2015. Měsíc viditelný nad ránem bude v poslední čtvrti. Na večerní obloze lze obtížně pozorovat Merkur a Jupiter (a Regulus). Saturn je vidět nejlépe hned za soumraku nízko nad jihozápadem. Aktivita Slunce je nízká. Začíná vzrůstat aktivita meteorického roje Perseid.

Pluto

Je sychravý 18. únor roku 1930. Na Lowellově observatoři asistent Clyde Tombaugh prohlíží v blinkkomparátoru snímky pořízené 23. a 29. ledna téhož roku. Snímky jsou opravdu velké. Skleněné fotografické desky mají rozměry 35 x 42,5 cm a zachycují obraz oblohy vytvořený čočkovým „Clarkovým“

Východ

Na obrázku je kompilácia polôh „modrého Mesiaca“ voči horizontu nad Domašínom z vrcholu Veľkého Dielu. Zo spolu 97 expozícii od 20:31 do 20:49 je vybratá iba každá šestnásta a všetky sú spojené softvérom Startrials. V ohnisku 135 mm objektívu Canon 28-135/3,5-5,6 zacloneného na f/9 a citlivosťou 800 ISO sa expozície pohybujú od 1/100 sek na začiatku až po 1/13 sekundy na konci intervalu.