Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2012

Herschelův Cygnus X

Uznání: ESA/PACS/SPIRE/ Martin Hennemann & Frédérique Motte,
Laboratoire AIM Paris-Saclay, CEA/Irfu - CNRS/INSU - Univ. Paris Diderot, France

Infračervený pohled na Cygnus X z Herschelovy kosmické observatoře zabírá na ploše zhruba 6x2 stupně jednu z nejbližších porodnic hmotných hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Bohatá hvězdná porodnice už obsahuje hvězdokupu známou jako asociace Cygnus OB2. Ovšem tyto hvězdy jsou více zřetelné v oblastech vyčištěných jejich energetickými větry a zářením v zorném poli u středu dole a Herschelovy přístroje, které pracují na dlouhých infračervených vlnových délkách, je nedetekují. Herschel neukazuje spletité filamenty chladného plynu a prachu, které vedou do hustých míst, kde vznikají nové hmotné hvězdy. Cygnus X se nachází asi 4500 světelných let daleko v srdci severního souhvězdí Labutě. V této vzdálenosti by tento obrázek měřil skoro 500 světelných let.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Cygnus x

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce