Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2012

Herschelův Cygnus X

Uznání: ESA/PACS/SPIRE/ Martin Hennemann & Frédérique Motte,
Laboratoire AIM Paris-Saclay, CEA/Irfu - CNRS/INSU - Univ. Paris Diderot, France

Infračervený pohled na Cygnus X z Herschelovy kosmické observatoře zabírá na ploše zhruba 6x2 stupně jednu z nejbližších porodnic hmotných hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Bohatá hvězdná porodnice už obsahuje hvězdokupu známou jako asociace Cygnus OB2. Ovšem tyto hvězdy jsou více zřetelné v oblastech vyčištěných jejich energetickými větry a zářením v zorném poli u středu dole a Herschelovy přístroje, které pracují na dlouhých infračervených vlnových délkách, je nedetekují. Herschel neukazuje spletité filamenty chladného plynu a prachu, které vedou do hustých míst, kde vznikají nové hmotné hvězdy. Cygnus X se nachází asi 4500 světelných let daleko v srdci severního souhvězdí Labutě. V této vzdálenosti by tento obrázek měřil skoro 500 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Star-formation, Infračervený, Cygnus x

35. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Pluto

Je sychravý 18. únor roku 1930. Na Lowellově observatoři asistent Clyde Tombaugh prohlíží v blinkkomparátoru snímky pořízené 23. a 29. ledna téhož roku. Snímky jsou opravdu velké. Skleněné fotografické desky mají rozměry 35 x 42,5 cm a zachycují obraz oblohy vytvořený čočkovým „Clarkovým“

Copak je to před Měsícem?

Při předvádění dalekohledu za dva litry z Lídlu kamarádům si jeden všiml, že cosi letí před měsícem a následovalo rychlé foto.