Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2012

Herschelův Cygnus X

Uznání: ESA/PACS/SPIRE/ Martin Hennemann & Frédérique Motte,
Laboratoire AIM Paris-Saclay, CEA/Irfu - CNRS/INSU - Univ. Paris Diderot, France

Infračervený pohled na Cygnus X z Herschelovy kosmické observatoře zabírá na ploše zhruba 6x2 stupně jednu z nejbližších porodnic hmotných hvězd v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy. Bohatá hvězdná porodnice už obsahuje hvězdokupu známou jako asociace Cygnus OB2. Ovšem tyto hvězdy jsou více zřetelné v oblastech vyčištěných jejich energetickými větry a zářením v zorném poli u středu dole a Herschelovy přístroje, které pracují na dlouhých infračervených vlnových délkách, je nedetekují. Herschel neukazuje spletité filamenty chladného plynu a prachu, které vedou do hustých míst, kde vznikají nové hmotné hvězdy. Cygnus X se nachází asi 4500 světelných let daleko v srdci severního souhvězdí Labutě. V této vzdálenosti by tento obrázek měřil skoro 500 světelných let.

Štítky: Cygnus x, Star-formation, Infračervený

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy