Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2012

Částečné zatmění nad Manilskou zátokou

Uznání a copyright: Armando Lee (Astron. League Philippines), F. Naelga Jr., 100 Hours of Astronomy (IYA2009)

Co se to stalo se zapadajícím Sluncem? Zatmění! Počátkem roku 2009 Měsíc zakryl část Slunce, což bylo vidět z části Afriky, Austrálie a Azie. Snímek nahoře pořízený z hráze Mall of Asia zachytil částečně zatmělé Slunce, které zapadá nad Manilskou zátokou na Filipínách. V popředí jsou vidět v siluetách mola. Lovci zatmění a nadšení pozorovatelé na správných místech zachytili ještě mnoho dalších zajímavých a uměleckých snímků jediného prstencového zatmění Slunce toho roku také ve formě filmů, řady stínů zatmění a ohnivých prstenců. Měsíc dnes krátce zakryje části Slunce, takže pro někteří lidé zase uvidí zapadající částečně zatmělé Slunce. Ovšem na malém proužku Země si budou moci vychutnat neobvyklý jev ohnivých prstenců, kdy je Měsíc zcela obklopen zářícím světlem z o trochu většího Slunce.

Štítky: Západ slunce, Partial eclipse, Philippines

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež