Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2012

M65 a M66

Uznání a copyright: Bill Snyder (Heavens Mirror Observatory)

Na tomto podmanivém kosmickém snímku vystupují blízké a jasné spirální galaxie M65 (nahoře) a M66. Pár je asi 35 miliónů světelných let daleko a galaxie mají napříč kolem 100 000 světelných let, což je zhruba velikost naší vlastní spirální galaxie Mléčné dráhy. Obě galaxie mají výrazné prachové pásy, které se proplétají širokými spirálními rameny, ale v M66 je zvlášť výrazný kontrast červené a modré, což vypovídá o růžové záři vodíku v hvězdotvorných oblastech a mladých modrých hvězdokupách. M65 a M66 tvoří dvě třetiny dobře známého trojice Leo Triplet se zborcením a slapovými ohony, které jsou důkazem blízkých setkání této skupiny. Ve větší galaxii M66 byly od roku 1973 pbjeveny čtyři supernovy.

Štítky: Spirální galaxie, Leo triplet, M66, M65