Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2012

Přechod Venuše přes půlnoční slunce

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN

Dnešní slunovrat znamená na severu začátek astronomického léta v 23:00 UT (světového času), kdy Slunce dosáhne své nejsevernější deklinace na své každoroční pouti po pozemské obloze. Většina severní polokoule zakusí nejdelší den v roce a pro některé dokonce ani Slunce nezapadne a pro severní šířky nad 66.6° zůstane nad obzorem i o půlnoci. Jak na sever přichází léto, tak půlnoční slunce nastává dříve ve vyšších šířkách. Tato série snímků byla pořízena 6. června kolem půlnoci a sleduje, jak Slunce klouzá nad hornatým obzorem na 69 stupni severní šířky. Pěkná scéna z norského Sortlandu je orientována na sever nad Norským mořem. Přechod Venuše 2012 už postupoval, takže sesterská planeta naší Země je vidět v siluetě vlevo nahoře proti jasnému disku půlnočního Slunci.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Venuše, Slunce, Slunovrat, Přechod

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto