Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2012

Přechod Venuše přes půlnoční slunce

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN

Dnešní slunovrat znamená na severu začátek astronomického léta v 23:00 UT (světového času), kdy Slunce dosáhne své nejsevernější deklinace na své každoroční pouti po pozemské obloze. Většina severní polokoule zakusí nejdelší den v roce a pro některé dokonce ani Slunce nezapadne a pro severní šířky nad 66.6° zůstane nad obzorem i o půlnoci. Jak na sever přichází léto, tak půlnoční slunce nastává dříve ve vyšších šířkách. Tato série snímků byla pořízena 6. června kolem půlnoci a sleduje, jak Slunce klouzá nad hornatým obzorem na 69 stupni severní šířky. Pěkná scéna z norského Sortlandu je orientována na sever nad Norským mořem. Přechod Venuše 2012 už postupoval, takže sesterská planeta naší Země je vidět v siluetě vlevo nahoře proti jasnému disku půlnočního Slunci.

Štítky: Venuše, Slunce, Slunovrat, Přechod

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež