Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2012

Vnější obálky Centaurus A

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Čím jsou způsobeny obálky v pekuliární galaxii Cen A? V roce 2002 byl zveřejněn fascinující snímek pekuliární galaxie Centaurus A, který byl zpracován tak, aby vynikl slabý modrý oblouk, který znamená probíhající srážku s menší galaxií. Dalším zajímavým útvarem v Cen A je systém okolních obálek, který je lépe vidět na tomto nedávno zveřejněnému širokému panorámatu ze 4m dalekohledu Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo. Slabé obálky kolem galaxií nejsou neobvyklé a samy jsou považovány za důkaz předchozího splynutí galaxií analogicky s vlnami na hladině rybníka. Nečekaným atributem těchto obálek je hojnost plynu, který se měl oddělit od existujících hvězd při srážce.

Štítky: Galaxie ve srážce, Centaurus A, Shells

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Zapadová silueta

Západ Slunce trochu dál od Kunětické hory.