Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2012

Vnější obálky Centaurus A

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Čím jsou způsobeny obálky v pekuliární galaxii Cen A? V roce 2002 byl zveřejněn fascinující snímek pekuliární galaxie Centaurus A, který byl zpracován tak, aby vynikl slabý modrý oblouk, který znamená probíhající srážku s menší galaxií. Dalším zajímavým útvarem v Cen A je systém okolních obálek, který je lépe vidět na tomto nedávno zveřejněnému širokému panorámatu ze 4m dalekohledu Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo. Slabé obálky kolem galaxií nejsou neobvyklé a samy jsou považovány za důkaz předchozího splynutí galaxií analogicky s vlnami na hladině rybníka. Nečekaným atributem těchto obálek je hojnost plynu, který se měl oddělit od existujících hvězd při srážce.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Galaxie ve srážce, Centaurus A, Shells

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Kometa C/2013 US10 (Catalina) - animace