Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2012

Vnější obálky Centaurus A

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Čím jsou způsobeny obálky v pekuliární galaxii Cen A? V roce 2002 byl zveřejněn fascinující snímek pekuliární galaxie Centaurus A, který byl zpracován tak, aby vynikl slabý modrý oblouk, který znamená probíhající srážku s menší galaxií. Dalším zajímavým útvarem v Cen A je systém okolních obálek, který je lépe vidět na tomto nedávno zveřejněnému širokému panorámatu ze 4m dalekohledu Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo. Slabé obálky kolem galaxií nejsou neobvyklé a samy jsou považovány za důkaz předchozího splynutí galaxií analogicky s vlnami na hladině rybníka. Nečekaným atributem těchto obálek je hojnost plynu, který se měl oddělit od existujících hvězd při srážce.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Galaxie ve srážce, Centaurus A, Shells

17. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 20. 4. do 26. 4. 2015. Měsíc je na večerní obloze a dorůstá do první čtvrti. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu až jihozápadě. Přidává se také Merkur večer nízko nad obzorem. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. V úterý večer je Měsíc nedaleko Venuše a velmi těsně u Aldebaranu z Býka. Na středu připadá maximum meteorického roje Lyrid.

Jupiter se třemi měsíci