Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2012

Vnější obálky Centaurus A

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Čím jsou způsobeny obálky v pekuliární galaxii Cen A? V roce 2002 byl zveřejněn fascinující snímek pekuliární galaxie Centaurus A, který byl zpracován tak, aby vynikl slabý modrý oblouk, který znamená probíhající srážku s menší galaxií. Dalším zajímavým útvarem v Cen A je systém okolních obálek, který je lépe vidět na tomto nedávno zveřejněnému širokému panorámatu ze 4m dalekohledu Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo. Slabé obálky kolem galaxií nejsou neobvyklé a samy jsou považovány za důkaz předchozího splynutí galaxií analogicky s vlnami na hladině rybníka. Nečekaným atributem těchto obálek je hojnost plynu, který se měl oddělit od existujících hvězd při srážce.

Štítky: Galaxie ve srážce, Centaurus A, Shells

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem