Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2012

Vnější obálky Centaurus A

Uznání: E. Peng and H. Ford (JHU), K. Freeman (ANU), R. White (STScI), CTIO, NOAO, NSF

Čím jsou způsobeny obálky v pekuliární galaxii Cen A? V roce 2002 byl zveřejněn fascinující snímek pekuliární galaxie Centaurus A, který byl zpracován tak, aby vynikl slabý modrý oblouk, který znamená probíhající srážku s menší galaxií. Dalším zajímavým útvarem v Cen A je systém okolních obálek, který je lépe vidět na tomto nedávno zveřejněnému širokému panorámatu ze 4m dalekohledu Blanco na meziamerické observatoři Cerro Tololo. Slabé obálky kolem galaxií nejsou neobvyklé a samy jsou považovány za důkaz předchozího splynutí galaxií analogicky s vlnami na hladině rybníka. Nečekaným atributem těchto obálek je hojnost plynu, který se měl oddělit od existujících hvězd při srážce.

Štítky: Galaxie ve srážce, Centaurus A, Shells

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Planetka (433) Eros

Planetka (433) Eros v souhvězdí Vodnáře.