Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2012

Kozí polární záře nad Grónskem

Uznání a copyright: Juan Carlos Casado (TWAN)

Někdy je těžké uvěřit, co na obloze vidíte. Při expedici Shelios do Grónska koncem srpna dokonce i zkušení pozorovatelé viděli polární záře tak barevné, tak rychle se měnící a tak neobvyklých tvarů, že si nemohli na něco podobného vzpomenout. Jak se neustále se měnící polární záře vyvíjely, tak obrovské tvary na obloze přecházely z jednoho dobře známého tvaru do druhého včetně takového, který připomíná hlavu kozy (nahoře), hlavu slona, podivnou kometu se zeleným ohonem a prstů nebeské ruky. Obloha by stála za to i bez polární záře, neboť se tam do oblouku vypínal pás naší Mléčné dráhy a zajímavá pole hvězd, mlhovin a galaxií. Naproti tomu je v popředí vidět farmářský dům v městečku Tasiusaq, Kujalleq v Grónsku. Projekt Shelios nemá za úkol jenom pozorovat polární záře, ale také motivovat studenty k vědecké kariéře.

Štítky: Mléčná dráha, Polární záře, Greenland, Mouse over