Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2013

Sviňucha z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (STSci/AURA)

Co se děje s touto spirální galaxií? Ještě před pár milióny let byla galaxie NGC 2936, ta horní z obou velkých zobrazených galaxií, nejspíše normální spirální galaxií, otáčela se, tvořila hvězda a hleděla si své práce. Potom se ale přiblížila moc blízko k hmotné eliptické galaxii NGC 2937 dole a zadala si. Galaxie NGC 2936 se pro svůj ikonický tvar nazývá Sviňucha, a nejenom že se odklonila, ale blízkou gravitační interakcí se i zbortila. Na nosu sviňuchy vlevo od horní galaxie překotně vznikají hvězdy, zatímco střed spirály vypadá jako oko. Tento pár galaxií se alternativně označuje jako Arp 142 a vypadá jako tučňák, který chrání vejce. V každém případě poraněnou galaxii vpravo dole protkávají žilky tmavého prachu a proudy jasných modrých hvězd. Nedávno zveřejněný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu z minulého roku nahoře ukazuje Arp 142 do zatím nevídaných podrobností. Arp 142 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí, shodou okolností, Vodního hada (Hydra). Za několik miliard let obě galaxie nejspíše splynou do jediné větší galaxie.

Štítky: Galaxie ve srážce, Distorted galaxy, Arp 142