Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2013

Obíhání černé díry v její fotonové sféře

Uznání a copyright: Robert Nemiroff (MTU)

Jaké by to bylo přiblížit se až k černé díře? Jedním zvlášť zajímavým místem u černé díry je její fotonová sféra, kde fotony mohou obíhat po kružnicích a tato sféra je o 50 procent dále, než horizont událostí. Pokud byste se dívali z fotonové sféry kolem černé díry, tak by se polovina oblohy jevila zcela černá, polovina by byla neobvykle jasná a zadek vaší hlavy by byl uprostřed. Počítačem animované video nahoře zobrazuje tento pohled z fotonové sféry. Důvodem proč je nižší oblast černá je, že světelné dráhy z této tmavé oblasti přicházejí z černé díry, která klasicky neemituje žádné světlo. Horní polovina oblohy je zase neobvykle jasná, vykazuje modrý posuv a ukazuje vzrůstající počty celých obrazů oblohy stále těsněji u sebe k přelomu temné a jasné části uprostřed. Tento předěl světla a tmy je fotonová sféra, vaše poloha, a jelikož fotony tam mohou obíhat po kružnicích, tak světlo zezadu vaší hlavy může obkroužit černou díru a dostat se až do vašich očí. Žádné místo na obloze není před vámi ukryté, hvězdy, které by normálně byly za černou dírou, nyní rychle prolétly kolem Einsteinova prstence, který se jeví nad horizontální čarou asi čtvrtinu od horní části videa. Video nahoře je součástí řady videí, které vizuálně zkoumají vesmír kolem horizontu událostí.
(Pro pořádek: Tvůrce videa Robert Nemiroff je editorem APODu.)

Štítky: Černá díra, Einstein ring, Video, Photon sphere