Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2013

Velká mlhovina Carina

Uznání a copyright: Lorand Fenyes

Velká mlhovina Carina, též známá jako NGC 3372, je skvostem jižní oblohy, měří přes 300 světelných let a je jednou z největších oblastí vznikání hvězd v naší galaxii. Podobně jako menší a severnější Velká mlhovina Orion, je i mlhovina Carina snadno vidět pouhým okem, přestože je vzdálená 7500 světelných let, tedy zhruba pět krát dále. Tento nádherný teleskopický portrét ukazuje pozoruhodné podrobnosti zářících filamentů mezihvězdného plynu a zatmívajících mračen kosmického prachu v této oblasti. Zorné pole přesahuje úhlovou velikost úplňku a v mlhovině pokrývá přes 300 světelných let. Mlhovina Carina je domovem mladých a extrémně hmotných hvězd, včetně stále tajemné proměnné hvězdy Eta Carinae, která má hmotnost dobře přes 100 Sluncí. Eta Carinae je ta nejjasnější hvězda u středu snímku, trochu vlevo od prachové mlhoviny Klíčová dírka (NGC 3324). Zatímco samotná Eta Carinae se může teprve blížit k výbuchu supernovy, tak rentgenové záření naznačuje, že Velká mlhovina Carina je učiněnou továrnou na supernovy.

Štítky: Eta Carina, Mlhovina Lodní záď, NGC 3372