Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2013

NGC 7789: Karolinina růže

Uznání a copyright: Albert Barr

Hvězdokupa NGC 7789 je vzdálená asi 8000 světelných let a nachází se v bohatém poli hvězd v Mléčné dráze v souhvězdí Kasiopeja. Hvězdokupa je objevem astronomky Caroline Lucretia Herschel koncem 18. století, takže je též známá jako Karolinina růže. Její sugestivní vzhled tvoří komplex hvězd a mezer. Stáří této galaktické, neboli otevřené hvězdokupy se odhaduje na 1,6 miliardy let a je vidět. Všechny hvězdy v kupě vznikly nejspíš ve stejnou dobu, ale jasnější a hmotnější hvězdy rychleji spotřebovaly ve svých jádrech palivo. Tyto hvězdy se vyvinuly z hvězd hlavní posloupnosti jako je Slunce do mnoha rudých obrů, které na tomto nádherném kompozitním obrazu svítí žlutě. Astronomové nyní mohou s pomocí měření barev a jasnosti modelovat hmotnost a tudíž i věk hvězd v kupě, které právě začínají "opouštět" hlavní posloupnost a stávají se rudými obry. Karolinina růže ve středu tohoto širokoúhlého teleskopického snímku měří přes 50 světelných let a na obloze zabírá asi půl stupně (úhlový rozměr Měsíce).

Štítky: Rudý obr, Hvězdný vývoj, Ngc7789, Galactic star cluster, Caroline lucretia herschel