Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. listopad 2013

Nečekané ohony asteroidu P5

Uznání: NASA, ESA, and D. Jewitt (UCLA) et al.

Co se stalo s asteroidem P/2013 P5? Nikdo pořádně neví. Tento asteroid nyní z neznámých důvodů vykazuje ne jeden, ale hned 6 rozpoznatelných ohonů. Snímky nahoře pořídil před dvěma měsíci Hubble Space Telescope a ukazují rychle se měnící prachové proudy. Dokonce není ani známo, kdy vlastně P5 začal vykazovat své neobvyklé ohony. Pokud by byl tento asteroid z hlavního pásu zasažen velkým meteorem, takl by se dal čekat pouze jeden prachový ohon. Mezi možná vysvětlení patří i tlak světla ze Slunce, který vyvolává rychlý narůst rychlosti otáčení asteroidu, což na druhou stranu znamená, že bazény gravitačně vázaného prachu odlétají pryč. Budoucí pozorování by měla lépe stanovit, jak se P5 a jeho vlečky prachu vyvíjí a poskytnout tak více údajů o jeho podstatě, a také možná o mnoha podobných asteroidech.

Štítky: Asteroid, Tails, P5