Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2013

Od Kalifornie k Plejádám

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Astronomická cesta od mlhoviny Kalifornie k hvězdokupě Plejády na noční pozemské obloze pokrývá pouze 12 stupňů. Při prohlídce od souhvězdí Persea k souhvězdí Býka to odpovídá úhlovém rozměru 25 úplňků. Širokoúhlá hloubková mozaika snímků z této oblasti zkoumá krajinu prachových mlhovin a barev, které jsou jinak příliš slabé, než abyste je uviděli. Mlhovina Kalifornie má dobře známý tvar, je katalogizována jako NGC 1499, její pobřeží je dlouhé přes 60 světelných let a je 1500 světelných let daleko. Výrazná červená záře mlhoviny pochází od atomů vodíku ionizovaných svítivou modrou hvězdou Xi Persei, která je vidět vpravo od ní. Zcela vpravo je slavná hvězdokupa Plejády, která je asi 400 světelných let daleko a měří kolem 15 světelných let. Její krásnou modrou barvu způsobuje odraz hvězdného světla od mezihvězdného prachu. Uvnitř prachu jsou žhavé hvězdy asociace Perseus OB2 a prašné, tmavé mlhoviny na okraji nedalekého hmotného molekulárního mračna v Perseu.

Štítky: Hvězdokupa, Plejády, M45, Ngc1499, California nebula

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda