Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2013

Kometa ISON před tím a potom

Uznání: NASA, SOHO

Kometa, lízač Slunce ISON dosáhla včera 28. listopadu v 18:45 UT perihelu, svého nejtěsnějšího přiblížení ke Slunci. Kometa prošla pouze něco přes milión kilometrů nad slunečním povrchem, což je vzdálenost menší než průměr Slunce. Tyto dva panely sledují ISON před (vpravo) a po jejím těsném přiblížení na snímcích přístrojem LASCO na palubě sluneční kosmické observatoře SOHO. Ohromující sluneční světlo odstiňuje zákrytový disk, takže bílý kruh ukazuje polohu Slunce a měřítko. Dole na panelu "před tím" je vidět jasná kometa a její dráha, ovšem na panelu "potom" vystupuje něco mnohem slabšího nahoře, potenciálně prachový ohon vzniklý z trosek po průchodu komety ISON perihelem.

Štítky: Lízač Slunce, Perihelion, Comet ISON, C/2012 s1

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.