Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2013

Zásah laserem do Galaktického centra

Image Credit: Yuri Beletsky (ESO)

Proč ti lidé míří silným laserem do centra naší Galaxie? Naštěstí to ovšem neznamená první krok nějaké Galaktické války. Místo toho astronomové z dalekohledu VLT (Very Large Telescope) v Chile zkoušejí změřit distorzi stále proměnlivé pozemské atmosféry. Trvalé pozorování laserem excitovaných atomů ve velkých výškách, které se jeví jako umělá hvězda, astronomům umožňuje měřit rozostření atmosféry. Tato informace se okamžitě dostává zpátky k zrcadlu VLT, které se pak mírně deformuje, aby se toto rozostření minimalizovalo. V tomto případě VLT pozoroval centrum naší Galaxie, takže bylo třeba znát rozostření naší atmosféry v tomto směru. Co se týče mezigalaktického válčení, tak při pozorování ze středu naší Galaxie se neočekávají žádné oběti. Světlo i z tak silného laseru by se sloučilo se světlem našeho Slunce a dohromady by se jevilo jen jako slabá vzdálená hvězda.

Nový rok se blíží: Kalendář APOD 2014 v PDF formátu zdarma