Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2014

Stopa rakety se stopami hvězd

Uznání a copyright: Mike Killian / AmericaSpace

Tyto stopy hvězd zachytila kamera na stativu při pohledu na východ na východ přes nádrž Turn Basin v Kennedyho kosmickém středisku jako sérii krátkých expozic během tří hodin večer 23. ledna. Kamera umístěná jen pár mil od startovacího komplexu 41 letecké základny na mysu Canaveral také zachytila nádherný noční start rakety Atlas V, když vynášela družici NASA TDRS-L (Tracking and Data Relay Satellite). Stopy hvězd jsou odrazem zdánlivého pohybu hvězd po pozemské obloze, který způsobuje denní rotace Země okolo své osy. Tato rotace je také příčinou, proč stopa rakety tvoří oblouk na východ přes Atlantik. Vypouštění směrem na východ, tedy ve směru zemské rotace, přidává raketě rotační rychlost a snižuje množství paliva nutného pro dosažení oběžné dráhy. Je trochu ironické, že družice TDRS-L je určena pro geostacionární dráhu. Z této dráhy, z výšky 36 000 kilometrů nad rovníkem, bude její oběžná doba shodná s rotací Země a družice se bude na pozemské obloze jevit bez pohybu.

Štítky: Stopy hvězd, Launch, TDRS, Geostationary orbit