Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2014

Plejády hluboké a prašné

Uznání a copyright: David Lane

Dobře známá hvězdokupa Plejády pomalu ničí část procházejícího mračna plynu a prachu. Plejády jsou nejjasnější otevřenou hvězdokupou na pozemské obloze a lze je spatřit téměř z kteréhokoliv místa na severu pouhým okem. Předpokládá se, že procházející mračno prachu je součástí Gouldova pásu, což je neobvyklý prstenec mladých vznikajících hvězd kolem Slunce v místní Mléčné dráze. Část Gouldova pásu se náhodou v minulých více než 100 000 letech pohybuje přímo přes starší Plejády a tak způsobuje silnou reakci mezi hvězdami a prachem. Tlak světla hvězd významně odpuzuje prach v okolní modré reflekční mlhovině, přičemž menší prachové částice jsou odpuzovány silněji. Krátkodobým výsledkem je, že části tohoto prachového mračna se stávají filamentární a rozvrstvené, jak je patrné na hloubkové expozici nahoře.

Štítky: Hvězdokupa, Prach, Plejády

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda