Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2014

Hvězdy a prachové pilíře v NGC 7822 z WISE

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright : Francesco Antonucci

Zdá se, že NGC 7822 zaplňují žhavé mladé hvězdy a kosmické pilíře plynu a prachu. Tato zářící hvězdotvorná oblast se nachází na okraji obřího molekulárního mračna v severním souhvězdí Kefeus (Cepheus) ve vzdálenosti asi 3000 světelných let. Na podrobném snímku, který v infračerveném světle pořídila družicová observatoř NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer), mlhovině dominují jasné okraje a komplexní prachové skulptury. Emisi atomů plynu kupy pohání energetické záření z horkých hvězd, jejichž silné větry a světlo také opracovávají a erodují útvary hustších pilířů. Uvnitř pilířů by mohly stále gravitačním smršťováním vznikat hvězdy, ale jakmile zerodují pilíře, tak vznik hvězd bude odstřižen od zásobárny hvězdného materiálu. Toto pole v odhadované vzdálenosti NGC 7822 měří asi 40 světelných let.

Nyní k mání: Nástěnné kalendáře APOD 2015