Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. prosinec 2014

Andromeda ve viditelném a infračerveném světle

Uznání: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope
Mayall 4M Telescope (KPNO, NOAO), Digitized Sky Survey, Spitzer Space Telescope
Processing & Copyright: Robert Gendler

Tento pozoruhodný syntetický barevný kompozitní obraz byl sestaven z archivních astronomických snímků ve viditelném a infračerveném světle. V zorném poli se prostírá Galaxie v Andromedě (M31), hmotná spirální galaxie vzdálená asi 2,5 miliónu světelných let. Andromeda má více než dvojnásobný průměr jako naše vlastní Mléčná dráha a je největší blízkou galaxií. V zavinutých spirálních ramenech se nachází populace jasných mladých hvězd včetně výmluvných červených hvězdotvorných oblastí, které jsou vidět na snímcích ve viditelném světle z vesmíru i ze Země. Infračervené snímky ze Spitzerova kosmického dalekohledu jsou přimíseny přímo do detailních kompozitních červených a zelených kanálů a zvýrazňují hrudkovité prachové pásy zahřívané mladými hvězdami, když se zavinují ještě blíž ke galaktickému jádru. Na optických vlnových délkách jinak neviditelný teplý prach je zde oranžový. V poli jsou vidět i dvě menší doprovodné galaxie M110 (dole) a M32 (nahoře).

Dnes v noci: Pozorujte meteorický roj Geminid