Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2014

Duo Cetus: M77 a NGC 1055

image/1412/M77-4_10m-RGB_final.jpeg

Uznání a copyright: Dieter Willasch (Astro-Cabinet)

Na tomto ostrém kosmickém pohledu do vodního souhvězdí Velryby (Cetus) je vpravo nahoře velká spirální galaxie NGC 1055 spolu s další spirální galaxií Messier 77. Úzká, zaprášená galaxie NGC 1055, která je vidět z boku, kontrastuje s pohledem na M77 zepředu, s jasným jádrem a spirálními rameny. Obě galaxie měří přes 100 000 světelných let, a tento pár je dominantním členem malé kupy galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let. Při této odhadované vzdálenosti je M77 is jedním z nejvzdálenějších objektů z katalogu Charlese Messiera a od sousedního vesmírného ostrova NGC 1055 jej dělí nejméně 500 000 světelných let. Zorné pole má na obloze zhruba velikost úplňku a patří do něj i barevné popředí hvězd Mléčné dráhy (s difrakčními paprsky) spolu s více vzdálenými galaxiemi pozadí.

Štítky: Messierův katalog, Pár galaxií, M77, Ngc1068, Ngc1055