Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2015

Přibližování k Ceresu

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS/DLR/IDA/PS

Je to největší asteroid v pásu asteroidů, jaká tajemství asi skrývá? Organizace NASA vyslala k průzkumu a zmapování tohoto záhadného, 1000 kilometrů velkého Ceresu kosmickou sondu Dawn, aby pomohla s jejich odhalením. Ceres obíhá mezi Marsem a Jupiterem a je oficiálně označován jako trpasličí planeta, ale nikdy nebyl podrobně snímkován. Na videu z 20 políček, které bylo pořízeno minulý týden, je zde vidět, že jak se sonda Dawn přibližuje, tak její snímky začínají soupeřit se zatím nejlepšími kdy pořízenými snímky Ceresu z Hubblova kosmického dalekohledu. Na videu je vidět dost povrchových útvarů, aby se dala rozpoznat devítihodinová rotační perioda. Sonda Dawn svého cíle Ceresu dosáhne začátkem března, předtím srovná rychlosti a pokusí se vstoupit na orbitu tohoto zatím neprobádaného světa, aby mohla pořizovat snímky a zaznamenávat údaje, které pomohou lidstvu lépe porozumět nejenom podstatě a historii Ceresu, ale také rané historii celé naší Sluneční soustavy.

Štítky: Ceres, Dawn, Asteroid