Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2015

Kometa Lovejoy na zimním nebi

Uznání a BY-NC-2 License: Juan Carlos Casado (TWAN, Earth and Stars)

Které z těchto ikon noční oblohy dokážete najít na této nádherné hloubkové expozici severní zimní oblohy? K světlům na nebi patří hvězdy v pásu Orionu, mlhovina v Orionu, hvězdokupa Plejády, jasné hvězdy Betelgeuse a Rigel, mlhovina Kalifornie, Barnardova smyčka, kometa Lovejoy a planeta Mars. Hvězdy v pásu Orionu jsou téměř vertikální ve středové linii mezi obzorem a středem snímku, přičemž nejnižší hvězdu pásu překrývá červeně zářící mlhovina Plamen. Vlevo od pásu je červený oblouk Barnardovy smyčky následovaný jasnou oranžovou hvězdou Betelgeuse, zatímco vpravo od pásu je barevná mlhovina v Orionu následovaná jasnou modrou hvězdou Rigel. Ta modrá kupa jasných hvězd jsou Plejády, a vlevo od nich je mlhovina Kalifornie. Ta jasná oranžová tečka uprostřed snímku je Aldebaran, zatímco zelený útvar s dlouhým ohonem vpravo od něho je kometa C/2014 Q2 (Lovejoy). Snímek, na který se díváte byl pořízen asi před dvěma týdny u vesnice Palau ve Španělsku.
Oprava: Na chybu v popisu hvězd upozornil Marek Biely.

Štítky: Comet lovejoy, Plejády, Orion, Mouse over