Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 2015

Trio Leo

Uznání a copyright: Philippe Durville

Tato skupina galaxií je slavná jako Leo Triplet - shluk tří nádherných galaxií v jednom pohledu. Jsou to miláčci davů, jelikož se dají zobrazit i skromnými dalekohledy a jednotlivě je lze představit jako NGC 3628 (vlevo), M66 (vpravo dole) a M65 (nahoře). Všechny tři jsou velké spirální galaxie, ale mají sklon vypadat různě, jelikož jejich galaktické disky mají vůči nám různý sklon. NGC 3628 je vidět z boku a neprůhledné prachové pásy protínají rovinu galaxie, zatímco disky galaxií M66 a M65 jsou skloněné dostatečně na to, aby byla vidět jejich spirální struktura. Výmluvná znamení zanechaly také gravitační interakce mezi galaxiemi, včetně zborceného a nafouklého disku NGC 3628 a vytáhlého spirálního ramene z M66. Nádherný pohled na tuto oblast zabírá na obloze asi jeden stupeň, tedy dva úplňky. Zorné pole v odhadované vzdálenosti tria přes 30 miliónů světelných let zabírá asi 500 tisíc světelných let.
Oprava: Na chybu ve vzdálenostech a slovosledu v poslední větě upozornil Vojtěch Kotásek.

Štítky: M66, M65, Spirální galaxie, Ngc 628, Leo triplet