Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2015

Kupa galaxií v Panně

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

O kupě galaxií v Panně, nejbližší kupě galaxií o naší Místní skupiny je známo, že obsahuje dobře přes tisíc členů. Tuto kupu galaxií je ve skutečnosti obtížné si celou vychutnat, ptotože pokrývá verlkou část oblohy. Tato pečlivá širokoúhlá mosaika teleskopických snímků jasně zaznamanala centrální oblast Kupy v Panně přes slabá prachová mračna v popředí, která se vznáší nad rovinou naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Dominantou kupy je obří eliptická galaxie M87, zrovna vlevo dole od středu snímku. Vpravo od M87 je řetězec galaxií známý jako Markarianův řetězec. Při podrobnějším zkoumání snímku se ukazuje mnoho galaktických členů Kupy v Panně jako malé roznazané flíčky. Položte kurzor na snímek a uvidíte popisky větších galaxií podle označení katalogu NGC. Některé galaxie mají také označení podle čísel Messierova katalogu, včetně M84, M86 a prominentních barevných spirálních galaxií M88, M90 a M91. Galaxie v Kupě v Panně jsou v průměru asi 48 miliónů světelných let daleko. Vzdálenost Kupy v Panně byla využita k určení důležité Hubblovy konstanty a měřítka Vesmíru.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Panně, Markarian's Chain, Mouse over