Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2016

Sluneční bouře: Koronální výtrysk hmoty

Uznání: NASA, ESA, SOHO Consortium

Co se stalo s naším Sluncem? Další koronální výtrysk hmoty (CME - Coronal Mass Ejection)! Družice Slunce SOHO zachytila spoustu eruptivních filamentů, které stoupají z aktivního povrchu Slunce a vyvrhují ohromné bubliny magnetického plazmatu do vesmíru. Na snímku pořízeném v roce 2002 je přímé světlo z vnitřní části Slunce zacloněno a nahrazeno simultánním obrazem Slunce v ultrafialovém světle. Zorné pole sahá od slunečního povrchu přes dva milióny kilometrů. Náznaky takový explozivních událostí zvaných koronální výtrysky hmoty, neboli CME (coronal mass ejections) objevily kosmické sondy už počátkem let 1970 a na tomto snímku je část podrobného záznamu vývoje tohoto výtrysku ze současně pracující kosmické observatoře SOHO. Výtrysky CME nyní kolem maxima cyklu sluneční aktivity typicky nastávají několikrát do týdne. Silné CME mají výrazný vliv na kosmické počasí. Výtrysky, které směřují přímo na naši planetu, mohou mít vážné důsledky.

Astrofyzici: Prohlédněte si 1100+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: SOHO, Slunce, Koronální výtrysk hmoty