Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2016

Proxima Centauri: Nejbližší hvězda

Uznání: ESA/Hubble & NASA

Má hvězda nejbližší našemu Slunci planety? Nikdo neví, ale nyní budete moci sledovat časté zprávy o novém hledání, ke kterému dojde v několika prvních letošních měsících. Nejbližší hvězda Proxima Centauri je nejbližším členem hvězdné soustavy Alfa Centauri. Světlu to k nám z Proximy Centauri trvá jen 4,24 roku. Ta malá červená hvězda, která je na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu vidět ve středu, je tak slabá, že byla objevena teprve v roce 1915 a je vidět pouze dalekohledem. Difrakční paprsky ve tvaru X kolem Proximy Centauri pochází od dalekohledu a v pozadí je vidět několik hvězd pozadí z naší Galaxie Mléčné dráhy. Nejjasnější hvězda v této soustavě, Alfa Centauri, se dosti podobá našemu Slunci a byla známa tak dlouho, co je psaná historie a je třetí nejjasnější hvězdou noční oblohy. Soustava Alfa Centauri je vidět především z jižní polokoule Země. Evropská jižní observatoř minulý týden spustila projekt Světlá červená tečka a začíná zkoumat slabé změny u Proximy Centauri, zda by mohly pocházet od nějaké planety, možná planety velikosti Země. I když se nedá čekat, že bychom na planetě kolem Proximy Centauri našli moderní civilizaci, tak její blízkost by lidstvu s nimi umožnila komunikaci.

#PaleRedDot : Sledujte hledání planety kolem Proximy Centauri v projektu Světlá červená tečka.

Štítky: Planety, Proxima centauri, Exoplanets