Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2016

Eliptická galaxie M60 a spirální NGC 4647

Uznání copyright: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Obří eliptická galaxie M60 a spirální galaxie NGC 4647 vypadají na tomto ostrém kosmickém portrétu z Hubblova kosmického dalekohledu jako dosti podivný pár. Nachází se v oblasti vesmíru, kde galaxie mají tendenci se shlukovat, na východní straně blízké Kupy galaxií v Panně. Jednodušší vejčitý tvar M60, vzdálené asi 54 miliónů světelných let utváří její náhodně se rojící starší hvězdy, zatímco mladé modré hvězdy, prach a plyn v NGC 4647 jsou organizovány do zavinutých ramen, které rotují plochém disku. Spirální galaxie NGC 4647 je ve svých odhadovaných 63 miliónech světelných let zřejmě dále, než M60. Pár galaxií se též označuje jako Arp 116 a může být na počátku významného gravitačního přiblížení. M60 (aka NGC 4649) měří asi 120 000 světelných let. Menší NGC 4647 měří jen asi 90 000 světelných let, což je zhruba velikost naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: M60, Pár galaxií, Elliptical galaxy, Ngc4649, Ngc4647, Arp 116