Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2016

MWC 922: Mlhovina Červený čtverec

Uznání a copyright: Peter Tuthill (Sydney U.) & James Lloyd (Cornell)

Co může způsobovat, že nějaká mlhovina vypadá jako čtverec? Nikdo pořádně neví. Systém žhavé hvězdy známý jako MWC 922 se ovšem zdá být ponořený do mlhoviny právě takového tvaru. Na obrázku je vidět kombinace infračervených expozic z Halova dalekohledu na Mt. Palomaru v Kalifornii a z dalekohledu Keck-2 na Mauna Kea na Havaji. Přední hypotéza říká, že čtvercová mlhovina je důsledkem toho, že centrální hvězda nebo hvězdy nějak v závěrečném vývojovém stupni vyvrhly kužely plynu. U MWC 922 se stalo, že tyto kužely se kříží téměř v pravých úhlech a jsou vidět ze stran. K podpůrným důkazům kuželové hypotézy patří radiální paprsky na snímku, které mohou probíhat stěnami kužele. Badatelé spekulují, že při pohledu na kužely z jiného úhlu by se podobaly obřím prstencům supernovy 1987A, což naznačuje, že hvězda v MWC 922 by mohla jednou jako podobná supernova vybuchnout.

Štítky: Red Square Nebula, MWC 922, Supernova