Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2016

Bílé skalní prsty na Marsu

Uznání: THEMIS, Mars Odyssey Team, ASU, JPL, NASA

Jak vznikla tato neobvyklá světlá skalní formace na Marsu? Podrobné studium těchto prstů vyvolané možností, že by se mohlo jednat o ložiska soli z vyschlého dna dávného jezera, nyní ukazuje na prozaičtější možnost, že se jedná o sopečný popel. Studium přesné barvy formace ukazuje na možný vulkanický původ. Zdá se, že světlý materiál z okolních oblastí zerodoval, což ukazuje na substanci o velmi nízké hustotě. Vysoký kontrast mezi skalami a okolním pískem spočívá v neobvykle tmavém písku. Snímek, na který se díváte, pořídil přístroj THEMIS (Thermal Emission Imaging System) na družici Mars Odyssey, což je nejdéle sloužící kosmická sonda na oběžné dráze Marsu. Snímek zabírá uvnitř většího kráteru asi 10 kilometrů.

Štítky: Rock, Mars, Mars Odyssey

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.