Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2016

Nejvyšší, nejdelší a nejbližší ke hvězdám

Uznání a copyright: Jeff Dai, O Chul Kwon, Stéphane Guisard (Los Cielos de America), TWAN

Znalci planety Země na tomto obrazu ze tří panelů ze světa v noci (The World at Night) nejspíše vlevo poznali její nejvyšší horu, himalájský Mount Everest. Vrchol Everestu ve výšce 8848 metrů nad úrovní moře zahalují mraky. Na prostředním panelu hvězdy tvoří stopy nad vulkánem Mauna Kea, který je součástí havajského ostrova. Astronomickými observatořemi ověnčený vrcholek se nachází ve výši 4168 metrů nad mořem. Pokud ovšem měříme výšku od dna oceánu, tak je Mauna Kea vysoká ("dlouhá") přes 10 000 metrů, což ji činí nejvyšší pozemskou horou od základny po vrchol. Vpravo je pod obloukem Mléčné dráhy hora Chimborazo v Andách v Ekvadoru. Vulkanický vrchol nejvyšší hory na rovníku Chimborazo je ve výši 6268 metrů nad úrovní moře. Ovšem díky rotaci se planeta Země zplošťuje a nabývá tvar zploštěného sféroidu, takže její rovníkový průměr je větší, než průměr měřený od pólu k pólu. Jelikož Chimborazo sedí skoro na vrcholu největší rovníkové výdutě, tak je její vrchol nejvzdálenějším bodem od zemského povrchu od středu, je o více než 2000 metrů dále od zemského středu, než vrchol Everestu. To činí vrchol Chimboraza místem na povrchu Země, které je nejblíž ke hvězdám.

Štítky: Mauna Kea, Everest, Mountain, Chimborazo, Sea level, Oblate spheroid

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .