Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2016

NGC 3310: Spirální galaxie s překotným vznikem hvězd

Uznání a copyright: AAO ITSO Office, Gemini Obs./AURA & T. A. Rector (U. Alaska Anchorage)

Večírek ve spirální galaxii NGC 3310 je stále v plném proudu. Zhruba přes 100 milióny lety se galaxie NGC 3310 nejspíš srazila s menší galaxií, což ve větší spirální galaxii zahájilo poryv překotného vznikání hvězd. Proměnlivá gravitace při srážce vytvořila hustotní vlny, které stlačily existující mračna plynu a vyvolaly hvězdotvorný večírek. Na snímku z dalekohledu Gemini Sever je galaxie vidět do velkých podrobností, přičemž růžová barva zvýrazňuje plyn a bílá a modrá hvězdy. Některé hvězdokupy v této galaxii jsou docela mladé, což ukazuje na to, že galaxie s překotným vznikem hvězd mohou v takovém režimu zůstat docela dlouho. NGC 3310 měří asi 50 000 světelných let, nachází se asi 50 miliónů světelných let daleko a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: NGC 3310, Spirální galaxie, Starburst galaxy