Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2016

Galaxie NGC 134 v Sochaři

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Volker Wendel

NGC 134 pravděpodobně není nejznámější spirální galaxií v souhvězdí Sochaře (Sculptor). I tak je tento vesmírný ostrov na jižní obloze pro dalekohledy bezpochyby klenotem. Na tomto ostrém kosmickém pohledu má jasné jádro, neforemné prachové pásy a volně zavinutá spirální ramena s paprsčitými hvězdami z Mléčné dráhy v popředí a také mnohem menší galaxii NGC 131. NGC 134 ve vzdálenosti asi 60 miliónů světelných let je vidět téměř z boku. Měří zhruba 150 000 světelných let, takže je dokonce větší než naše vlastní Galaxie Mléčná dráha. Zborcený disk u NGC 134 a slabá protažení jsou známkami minulých gravitačních interakcí se sousedními galaxiemi. Z galaktického disku, který je posetý modrými hvězdokupami a růžovými hvězdotvornými oblastmi, stoupají prachové úponky, podobně jako z mnohem bližší a jasnější galaxie NGC 253 v Sochaři.

Štítky: Ngc134, Ngc131, Spirální galaxie

Jedna slabá Geminida v oblačnosti

meteor zachycený od 05hod do 07hod.14.12. Byla velká oblačnost .Spatřil jsem celkem 3.