Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2016

Duhové světélkování vzduchu nad Azorami

Uznání a copyright: Miguel Claro (TWAN); Rollover Annotation: Judy Schmidt

Proč celá obloha září jako obrovská opakující se duha? Světélkování vzduchu. Vzduch nyní vždycky světélkuje, ale je obtížné to vidět. Porucha, jako je blížící se bouře, může způsobit znatelné vlnění v zemské atmosféře. Tyto atmosférické hustotní gravitační vlny jsou oscilacemi vzduchu, které jsou analogické s těmi, které vznikají při vhození kamene do klidné vody. Dlouhotrvající expozice téměř vertikálních stěn světélkujícího vzduchu učinily zvlněné struktury lépe viditelné. Ovšem odkud se vzaly ty barvy? Temně červená pochází zřejmě od molekul OH asi 87 kilometrů vysoko, které excituje ultrafialové záření ze Slunce. Oranžové a zelené světélkování vzduchu způsobují nejspíš atomy sodíku a kyslíku, které jsou o něco výše. Snímek, na který se díváte, byl pořízen při výstupu na Mount Pico na portugalských Azorách. Světla na zemi pocházejí z ostrova Faial v Atlantickém oceánu. Na nádherné obloze, která je vidět přes pásovité světélkování vzduchu, středem probíhá centrální pás naší Galaxie Mléčná dráha a vlevo nahoře je vidět Galaxie v Andromedě, neboli M31.

Zkoumejte vesmír: Generátor náhodných APODů.

Štítky: Azory, Světélkování vzduchu, Colorful, Mouse over